پشتیبانی و حمایت روسنانو از یکی از تولیدکنندگان نانوژل

شرکت پروبونوبیو که نوعی پماد از دسته شبه‌داروها را که در آن از فناوری نانوژل استفاده شده، تولید میکند. پروبونوبیو در مسیر تولید و عرضه این پماد با مشکلات مختلفی روبرو بوده که شرکت روسنانو به عنوان یکی از سرمایه‌گذاران پروبونوبیو، تلاش داشته تا این شرکت را پشتیبانی کند.

شرکت روسنانو (Rusnano) در سال ۲۰۱۱ مبلغ ۱۵۰ تا ۳۰۰ میلیون دلار روی شرکت پروبونوبیو سرمایه‌گذاری کرده است که این کار با همکاری مشترک شرکت بریتانیایی موسوم به سلتیک فارما انجام شده تا در نهایت داروهای جدیدی ایجاد شود. اخیرا پروبونوبیو داروی نانوژلی به نام Flexiseq را تولید و به بازار عرضه کرده است. بعد از تولید این نانوژل، شرکت پروبونوبیو با فراز و نشیب‌های مالی مختلفی روبرو بوده که شرکت روسنانو تلاش داشته با پشتیبانی از این شرکت، مسیر توسعه آن را هموار کند.

قرار بود پروبونوبیو و روسنانو کارخانه مشترکی بسازند تا این نانوژل را با نصف قیمت آنچه که در اروپا است به بازار عرضه کنند. در حال حاضر این دارو تنها در آلمان وجود داشد و این کارخانه نیز ساخته نشده است. این نانوژل که به‌صورت پماد است هنوز نظر مشتریان را در بازار به خود جلب نکرده و شرکت  پروبونوبیو نیز هنوز موفق به دریافت لیسانس فروش آن در آمریکا نشده است.

این نانوژل توسط شرکت میلانکو تریدینگ در اروپا توزیع می‌شود. در جنوب‌شرق آسیا، پروبونوبیو توزیع محصولات خود را به شرکت گرین پارک مدیکال مالزی و آسیاسک سنگاپور سپرده است.

روسنانو اعلام کرده که روی این پروژه ۱۵۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری کرده است. لازم به ذکر است که در سال ۲۰۱۷ شرکت پروبونوبیو اعلام ورشکستگی کرد و نتوانست بدهی مربوط به وام‌های خود را که ۱۵ میلیون پوند بود پرداخت کند. این وام از شرکت نایت ترابیوتیک در سال ۲۰۱۵ گرفته شده بود. این بدهی توسط شرکت فوندس روسنانو پرداخت شد. فوندس روسنانو مجددا سرمایه‌گذاری دیگری روی شرکت پروبونوبیو انجام داد. در مجموع، در سال ۲۰۱۷ روسنانو ۱٫۵ بیلیون روبل (۲۳٫۷ میلیون دلار) در شرکت پروبونوبیو سرمایه گذاری کرد تا پروبونوبیو را نجات دهد.

۸۰ درصد از بدهی‌های شرکت پروبونوبیو تا سال ۲۰۲۰ پرداخت خواهد شد. از زمان تاسیس این شرکت میزان فروش این پماد کمتر از میزانی بوده که برای تولید و مدیریت آن هزینه شده است.