اختصاص ۱ تریلیون وون به توسعه‌ی فناوری‌ نانو توسط کره‌جنوبی

دولت کره‌جنوبی درحال نهایی کردن برنامه‌ی ده سال جدید خود در حوزه‌ی فناوری‌ نانو است که قرار است با بودجه ۱ تریلیون وون انقلابی در صنعت‌ نانو خود ایجاد کند.

پس از این که چین به رشد قابل توجهی در حوزه‌ی فناوری‌ نانو دست پیدا کرد و این فناوری در بخش‌های مختلف صنعتی چین وارد شد، کره‌جنوبی نیز به دنبال سرمایه‌گذاری سنگین در صنعت نانو است تا نقشه‌ی راه صنعت نانو خود را به گونه‌ای ترسیم کند که رقابت‌پذیری این کشور در صنایعی نظیر نیمه‌هادی و مواد افزایش یابد.

وزارت علم و ICT کره‌جنوبی چندی پیش اعلام کرد که قصد دارد تا سرمایه‌گذاری قابل توجهی در حوزه‌ی فناوری نانو انجام دهد. این وزراتخانه در حال آماده کردن سومین نقشه‌ی راه ملی فناوری نانو (۲۰۱۸-۲۰۲۷) است که در آن ۱۰ وزارتخانه‌ی مختلف با هم همکاری خواهند داشت.

چین از طریق ترکیب تحقیقات پایه و صنعتی موفق شده تا رقابت‌پذیری خود را افزایش دهد. این کشور با سرمایه‌گذاری و تقویت نیروی انسانی به بالاترین نرخ تولید مقاله رسیده‌است. از اواخر سال ۲۰۱۳، چین به رتبه‌ی اول در تولید مقالات فناوری‌ نانو دست یافته و در حال حاضر تولید مقالات چین در زه‌ی فناوری‌ نانو دو برابر آمریکا است.

کره‌جنوبی نیز در حال افزایش فعالیت در این حوزه بوده و به‌نظر می‌رسد که طی سال‌های آینده فاصله‌ی میان چین و کره کاهش یابد. به اعتقاد این وزارتخانه، فاصله‌ی میان چین و کره در بخش مواد، یک سال، در بخش ادوات ۱٫۷ سال، نانوبیو ۱٫۳ سال، نانوانرژی ۱٫۸ سال و در بخش فناوری‌ نانو یک سال است.

این وزارتخانه به همراه چند وزارتخانه‌ی دیگر  برنامه‌ی تحقیق و توسعه‌ی اولیه با بودجه ۱ تریلیون وون را تدوین کرده‌ که هنوز بخش امکان‌سنجی اولیه‌ی آن به اتمام نرسیده‌است و قرار است این بخش نیز در ماه آگوست بررسی شود. در صورتی که بخش امکان‌سنجی نیز به اتمام برسد، یک ابرپروژه با بودجه‌ی یک تریلیون وون برای ده سال، از سال ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۹ پیاده‌سازی خواهد شد. در حوزه‌ی فناوری نانو و مواد، تمرکز زیادی روی رقابت‌پذیر شدن صنعت بوده و مقدار کمی نیز روی تحقیقات پایه تمرکز خواهد شد.

این پروژه به دنبال توسعه‌ی فرآیندها و نانومواد برای ۵ حوزه مهم خودروهای الکتریکی، خودروهای خودران، اینترنت اشیاء، انرژی‌های نو، سلامت، نیمه‌هادی و نمایشگر خواهد بود. در دراز مدت این وزارتخانه روی توسعه‌ی ۳۰ فناوری کلیدی تمرکز خواهد داشت که هوش مصنوعی، مخابرات و خودروهای الکتریکی از جمله این فناوری‌ها خواهند بود.