برنامه‌ی دولت بنگلادش برای استفاده از فناوری‌ نانو در کشاورزی

کابینه‌ی بنگلادش برنامه‌ای ویژه برای استفاده از فناوری‌ نانو در بخش کشاورزی آماده کرده است تا با تولید آفت‌کش‌ها و کودهای جدید و همچنین استفاده از نانوحسگرها برای تعیین کیفیت خاک، بهره‌وری در کشاورزی را افزایش دهد.

پیش‌نویس لایحه‌ای که توسط کابینه بنگلادش تدوین شده که از فناوری‌ نانو در این کشور برای تسریع تولیدات کشاورزی حمایت می‌کند. این لایحه در جلسه‌ای با حضور نخست‌وزیر بنگلادش، شیخ حاسینا تهیه شده‌است.

براساس اظهارات  محمد شفیع‌العالم، دبیر کابینه بنگلادش، این لایحه پیرو سیاستی تدوین شده که از سال ۲۰۱۳ در این کشور پیاده‌سازی شده‌است. العام می‌گوید: «استفاده از فناوری‌ نانو به‌عنوان یکی از موضوعات تحقیقاتی در بنگلادش شناخته می‌شود. با به‌کارگیری فناوری‌ نانو در حوزه‌های مختلف نظیر پزشکی، الکترونیک، علم و فناوری می‌توان دستاوردهای تازه‌ای در این حوزه‌ها به‌دست آورد. گزینه‌ی دیگر در بهره‌گیری از فناوری‌ نانو، استفاده از آن در بخش محیط‌زیست است که باید مورد توجه قرار گیرد.»

براساس لایحه‌ی جدید قرار است از فناوری‌ نانو در بخش‌های مختلف کشاورزی استفاده شود، از جمله :

  • جلوگیری از بروز بیماری‌های غلات در مراحل اولیه که از طریق تشخیص نیازهای غذایی گیاه و تلاش برای بهبود ترکیبات مورد استفاده برای رشد گیاه انجام می‌شود.
  • کنترل کیفیت زمین و افزایش بهره‌وری کار کشاورزی از طریق نانوحسگرها
  • تشخیص فلزات سنگین در کشاورزی و تولید آفت‌کش‌ها وکودهای جدید