استفاده از نانوذرات مغناطیسی برای به‌دام‌ انداختن سلول تومور سرطانی

پژوهشگران با استفاده از نانوذرات مغناطیسی حاوی آنتی‌بادی موفق به جمع‌آوری سلول‌های تومور از جریان خون شدند. این روش حساسیت بالایی برای به‌دام انداختن سلول‌های موجود در جریان خون دارد. این فناوری روی خوک‌ها آزمایش شده‌است.

محققان موفق به ساخت ابزار مغناطیسی شدند که قادر است سلول‌های تومور سرطانی را از جریان خون جمع‌آوری کند. این ابزار پتانسیل بالایی برای شناسایی زودهنگام سرطان دارد. محققان این پروژه سیمی ساختند که می‌تواند وارد رگ شده و با استفاده از نانوذرات مغناطیسی که روی آن قرار دارد، سلول‌های تومور سرطانی را به‌دام اندازد.

این گروه تحقیقاتی معتقداند که زیست‌نشانگرهای سرطان در جریان خون وجود دارند، اما غلظت آن‌ها بسیار کم است، به‌طوری که در کل حجم خون، چند میلی‌لیتر از این زیست‌نشانگرها وجود دارند. این سیم که بسیار نازک و کوچک است، روی خوک‌ آزمایش شده و نتایج نشان داده است که ۱۰ تا ۸۰ برابر بیشتر از روش‌های رایج توانایی به‌دام انداختن سلول‌های سرطانی را دارد.

محققان با استفاده از این فناوری می‌توانند به تشخیص سرطان پرداخته و این بیماری به سرعت شناسایی شود. سام گامبهیر از محققان دانشگاه استنفورد می‌گوید: «این روش برای دیگر بیماری‌ها نیز قابل استفاده بوده و می‌توان سلول‌ها یا مولکول‌های مورد نظر را در خون پیدا کرد.»

وی می‌افزاید: «برای مثال شما می‌توانید وجود عفونت باکتریایی، وجود DNA تومور در گردش خون یا سلول‌هایی نادر که عامل اصلی التهاب در بدن هستند را شناسایی کنید. این سیم و نانوذرات روی ان به ما کمک می‌کنند تا سیگنال‌هایی قوی ایجاد و از آن برای تشخیص بیماری استفاده کنیم.»

این نانوذرات حاوی آنتی‌بادی‌هایی است که قادر به اتصال به سلول‌های تومور گردشی خون هستند. زمانی که سلول‌های شناور و نانوذرات به هم متصل شدند، با استفاده از اعمال میدان مغناطیسی می‌توان این نانوذرات را از بدن جمع آوری کرد. این سیم از رگ خارج شده و سلول‌های متصل به آن برای آنالیز مورد استفاده قرار می‌گیرند. این گروه تحقیقاتی با آزمایش روی خوک، از رگ نزدیک به گوش این حیوان برای وارد کردن سیم استفاده کردند.

نتایج این پروژه در قالب مقاله‌ای در نشریه‌ی Nature Biomedical Engineering به چاپ رسیده‌است.