گزارش «عملکرد باشگاه دانش‌آموزی نانو در سال ۱۳۹۶» منتشر شد

گزارش «عملکرد باشگاه دانش‌آموزی نانو در سال ۱۳۹۶» در شش فصل به چاپ رسید. در این گزارش خلاصه‌ای از مهم‌ترین فعالیت‌های صورت گرفته باشگاه در بخش شبکه توانا، جشنواره‌ دانش‌آموزی، المپیاد دانش‌آموزی، مسابقه ملی توانمند، کانون برگزیدگان باشگاه‌نانو و ماهنامه زنگ نانو درج شده است.

آنچه در این گزارش آمده است، خلاصه‌ای از مهم‌ترین فعالیت‌های صورت گرفته در زمینه کارگروه‌های مختلف باشگاه دانش‌آموزی نانو در ۱۳۹۶ است. تمرکز رویکرد مدیریت باشگاه نانو در این سال بر ارتقاءکیفی، پایش سرمایه‌‌گذاری‌های انجام شده، اصلاح روند اجرایی و کیفی برخی پروژه‌ها برای کسب تاییدیه از سازمان‌های مرتبط با فعالیت‌های علمی دانش‌آموزی و نوآوری در بستر تجربیات گذشته بوده است.

فصل اول، آزمایشگاه‌های دانش‌آموزی علوم و فناوری نانو (شبکه توانا)

طرح تجهیز آزمایشگاه‌های دانش‌آموزی علوم و فناوری نانو با استفاده از تجهیزات ساخت ایران، در سال ۱۳۹۱ آغاز و در سال ۱۳۹۶ تعداد ۷ مرکز سفارش خرید دستگاه داشتند که ۵ مرکز جدید و ۲ مرکز در سال‌های گذشته تجهیز شده بودند. در مجموع ۲۹ دستگاه تخصصی و عمومی وارد آزمایشگاه‌های آموزشی توانا شده است. در پایان سال ۱۳۹۶ تعداد آزمایشگاه‌های شبکه توانا به ۸۳ مرکز و تعداد کل دستگاه‌های شبکه آزمایشگاه‌های آموزشی توانا به ۵۵۹ دستگاه رسید.

از افتخارات شبکه توانا در سال ۱۳۹۶، آموزش ۹۹۲۰۶ نفر در این آزمایشگاه‌ها است که نسبت به تعداد پیش‌بینی شده، افزایش چشمگیری داشته است.

گزارشی از فعالیت‌های صورت گرفته درخصوص تجهیز، راه‌اندازی و پشتیبانی آزمایشگاه‌‌ها، نحوه ارزیابی عملکرد آزمایشگاه‌ها و معرفی مراکز برتر و فرایند اجرایی فعالیت شبکه توانا در این گزارش ارایه شده است.

فصل دوم، جشنواره دانش‌آموزی نانو

جشنواره دانش‌آموزی علوم و فناوری نانو فرصتی مغتنم برای دانش آموزان علاقمند به تحقیق و پژوهش در حوزه‌های مختلف فناوری نانو است که جایگاهی برای ارائه نتایج فعالیت‌های پژوهشی در اختیار آنها قرار می‌دهد.

هشتمین جشنواره دانش‌آموزی نانو در دو مرحله در سال ۱۳۹۶ برگزار شد، در مجموع۲۰۵  اثر دانش‌آموزی برای دبیرخانه جشنواره ارسال گردیده که از این تعداد، ۱۰۳ طرح به مرحله اول هشتمین جشنواره راه یافتند که ۸۳ اثر در قالب پوستر و ۲۰ اثر به صورت ارایه شفاهی، در تیر ماه به میزبانی اردوگاه شهید بهشتی اصفهان و با حضور۲۹۰  دانش‌‌آموز و سرپرست علمی از سراسر کشور برگزار شد. این آثار از ۱۸ استان کشور بودند که به ترتیب استان‌های تهران، آذربایجان شرقی، کرمان، البرز و اصفهان دارای بیشترین تعداد طرح راه یافته به مرحله اول بودند.

پس از برگزاری مرحله اول، ۴۰ اثر به مرحله دوم که همزمان با دهمین نمایشگاه علوم و فناوری نانو در مهر ماه ۱۳۹۶ برگزار شد، راه پیدا کردند و در نهایت ۵ اثر به عنوان برترین‌های این دوره برگزیده و تقدیر شدند.

عناوین مقالات و اطلاعات نویسندگان آنها، گزارش بازدیدهای مدارس و چهره‌های سرشناس از آثار ارایه شده در جشنواره، گزارش مراسم اختتامیه و جوایز تعلق گرفته به طرح‌ها و فرآیند اجرایی جشنواره دانش‌آموزی نانو در گزارش عملکرد باشگاه ارایه شده است.

فصل سوم، المپیاد دانش‌آموزی نانو

در سال ۱۳۹۶ هشتمین المپیاد دانش‌آموزی نانو برگزار شد که تعداد ۲۳۵۱۹ نفر داوطلب در مرحله اول شرکت داشتند و از میان این افراد ۳۶ نفر به مرحله دوم راه یافتند. آمار مقایسه‌ای هشت دوره المپیاد نانو، فرایند اجرایی، بیان دیدگاه‌های برخی از برگزیدگان درباره مرحله اول و دوم المپیاد، همچنین سطح کیفی المپیاد هشتم در مقایسه با دوره‌های پیشین آن از حیث درصد حضور داوطلبان، مقایسه کمی از نظر تعداد داوطلبان، تعداد حوزه‌های آزمون و نقشه پراکندگی جغرافیایی حوزه‌های آزمون در این گزارش آمده است.

در این دوره ۲۳۵۱۹ داوطلب در ۱۳۶ حوزه از سراسر کشور به رقابت باهم پرداختند، برگزاری مرحله اول هشتمین المپیاد نانو با همکاری ۲۴۳  نهاد ترویجی، ۱۴۴ ناظر آزمون، ۲۰ عامل اجرایی باشگاه نانو، ۱۷۰۰ همکار آموزش و پرورش، برگزار شد و پیش از آن ۳ آزمون آزمایشی برگزار گردید که به طور متوسط ۷۲۰ داوطلب در هر یک از آنها شرکت کردند.

مرحله دوم هشتمین المپیاد دانش آموزی علوم و فناوری نانو در شهریور ماه سال ۱۳۹۶ در قالب یک اردوی علمی- عملی پانزده روزه برای برگزیدگان مرحله اول در دانشگاه بین‌المللی امام خمینی در شهرستان قزوین برگزار شد.

در مراسم اختتامیه هشتمین المپیاد دانش‌آموزی علوم و فناوری نانو، از برگزیدگان این دوره، دبیرخانه‌های برتر و نهادهای ترویجی برتر تقدیر شد.

در این گزارش علاوه بر تبیین فرایند اجرایی برگزاری المپیاد نانو، گزارش کارگاه‌های مقدماتی نیز ارایه شده است که این کارگاه‌ها در استان‌های کرمانشاه، مازندران، کردستان، همدان، گلستان، فارس، یزد، بوشهر، سمنان، هرمزگان، خراسان رضوی، اصفهان، آذربایجان شرقی و تهران برای ۲۴۷ برگزیده استانی المپیاد نانو برگزار شد.

فصل چهارم، مسابقه ملی توانمند

فراخوان شرکت در دومین مسابقه توانمند، از زمستان ۱۳۹۵ با موضوع ساخت سطوح آبگریز و نانوالیاف در سایت باشگاه نانو اعلام شد، ثبت نام مسابقه نیز از اسفند ۱۳۹۵ آغاز گردید و در این دوره ۳۳ طرح به مسابقه راه یافتند. فرایند اجرایی و گزارش فعالیت‌های دبیرخانه در این گزارش آمده است. مسابقه در دو بخش سطوح آبگریز و نانوالیاف هم‌زمان با مرحله اول هشتمین جشنواره دانش آموزی نانو در تیرماه در شهر اصفهان برگزار شد.

فصل پنجم، کانون برگزیدگان باشگاه نانو

کانون برگزیدگان باشگاه نانو با هدف ارتباط و هدایت مستمر برگزیدگان باشگاه نانو، حفظ هسته نخبگی با تنوع رشته‌ها و تخصص‌ها و هدایت اعضا جهت محقق، فناور و یا مدیر سرآمد شدن آنها شکل گرفته است.

گزارشی از فعالیت‌های سال ۹۶ اعضای کانون در قالب عناوینی مانند تشکیل کمیته انرژی، آغاز فعالیت‌های جهادی و عام‌المنفعه، حضور در پنجمین مجمع اقتصادی فناوری نانو، برگزاری دوره تابستانه کانون، حضور و درخشش در مدرسه تابستانه یوسرن، برگزاری دوره‌های آموزشی سفیران توانا، تدوین درخت آموزش و برنامه‌های آموزشی کارگاه‌های مسابقه ملی، تشکیل سامانه مدرسین، برگزاری نشست سالانه کانون، درخشش در اولین دوره نانواستارتاپ، در گزارش عملکرد باشگاه ارایه شده است.

همچنین عملکرد کارگروه‌ها مانند کارگروه‌های حمایت، منابع انسانی، ارتباطات، آموزش و سیاست گذاری نیز در این گزارش منتشر شده است.

فصل ششم، ماهنامه زنگ نانو

ماهنامه زنگ نانو، به عنوان نشریه دانش‌آموزی نانو به ضورت ماهانه چاپ و در سراسر کشور توزیع می‌گردد. مهم‌ترین برنامه‌های افزایش توزیع و اشتراک مخاطبان ماهنامه که در این سال انجام شد به قرار زیر است:

بررسی جامعه آماری مخاطبان، به روزرسانی آیین‌نامه تشویقی اشتراک ماهنامه، افزایش اخبار ماهنامه در سایت باشگاه نانو، بررسی ساختار سایت به منظور افزودن بخش اشتراک الکترونیکی ماهنامه، توزیع رایگان ماهنامه در تور آموزشی توانا به منظور پیشبرد اهداف ترویجی- آموزشی باشگاه نانو، اختصاص شماره اردیبهشت ماهنامه به گزارش عملکرد سالانه باشگاه و توزیع رایگان ماهنامه در میان ادارات، استان‌ها و مناطق تهران، دبیرخانه‌های استانی، معاونت های ستاد و سایر نهادهای مرتبط، در دسترس قرار گرفتن نسخه الکترونیکی شماره اسفند ماهنامه به عنوان هدیه نوروزی مخاطبان سایت باشگاه نانو.

فرایند اجرایی انتشار مطالب و چاپ ماهنامه و تصاویری از شماره‌های مختلف این نشریه در گزارش عملکرد آمده است.

در فصل پایانی گزارش، سایر فعالیت‌های ترویجی آموزشی باشگاه نانو در سال ۱۳۹۶ ارایه شده است.

این گزارش در هفت فصل و ۲۰۲ صفحه تنظیم شده‌است و نسخه‌ی الکترونیکی آن از اینجا قابل دریافت است.