ثبت پتنت در حوزه‌ی افزودنی‌های بهبود دهنده‌ی روان‌ساز

شرکت نانومک (NanoMech) موفق به ثبت پتنتی در حوزه‌ی افزودنی‌های روان‌ساز شده‌است. nGlide® حاوی ذرات سخت است که اصطکاک را در مقیاس‌ نانومتری کنترل می‌کند.

شرکت نانومک اینداستریز اعلام کرد که موفق به ثبت پتنتی در حوزه‌ی فناوری‌ نانو با شماره ۹۹۰۲۹۱۸ برای فناوری ذرات سخت nGlide® شده‌است. هسته‌ی این فناوری، برخلاف دیگر فناوری‌های موجود، از دسته‌ی جدیدی از مواد به نام NanoverseTM تشکیل شده‌است؛ فناوری‌ که می‌تواند فرصت‌های تازه‌ای در صنایع خودروسازی، ریلی، خودروهای سنگین، نظامی، دریایی، هوافضا، روباتیک و کشاورزی ایجاد کند.

این فناوری پتنت شده برای بهبود نسل جدید محصولات نظیر روغن‌های موتور، روغن دنده، سیال‌های انتقالی، سیالات هیدرولیک، روغن‌های بلبرینگ، پوشش‌های ضدخستگی و ضداصطکاک و گریس‌های سنگین قابل استفاده است.

این فناوری در تمام محصولات صنعتی شرکت نانومک استفاده خواهد شد. AtomLube® و AtomOil® دو محصول جدیدی است که با این پتنت ساخته شده‌اند. این دو محصول می‌توانند ایمنی، کاهش نویز، افزایش توان و سرعت، بهبود کارایی و عملکرد را در تمام خودروها به همراه داشته باشند.

جیم فیلیپس از مدیران اجرایی نانومک می‌گوید: «این دستاورد انقلابی در توسعه‌ی نانوفناوری بوده و سنگ‌ بنای مهمی در مسیر پیشرفت این شرکت است. فناوری ذرات سخت nGlide® نانومک می‌تواند موجب بهبود ۳۰۰ درصدی عملکرد در تمام قطعات ماشین‌ها شود. ما یک کار غیرممکن را ممکن ساختیم.»

این پتنت جدید براساس مهندسی سطح و با استفاده از ذرات سخت امکان‌پذیر شده‌است. در این فناوری از نانوذرات مهندسی شده و افزودنی‌های روان‌ساز چندکاره نظیر الماس سنتزی، زیرکونیای مکعبی، کاربید سیلیکون، کاربیدهای فلزی، نیتریدهای فلزی، اکسیدهای فلزی و مواد فلزی از جنس خاک نادر استفاده شده‌است. این فناوری تفاوت زیادی با روان‌سازهای رایج دارد، به‌طوری که در آن از ساز و کار کاهش خستگی در مقیاس‌نانومتری استفاده شده‌است. این پلتفورم جدید می‌تواند با دیگر فناوری‌ها ترکیب شود. بنابراین از آن می‌توان برای مقابله با شرایط سخت و اصطکاک شدید استفاده کرد.

شرکت نانومک یکی از شرکت‌های فعال در فناوری‌های نانوتولید است و فرصت‌های زیادی را در بازار روان‌ساز و افزودنی‌های فلزی ایجاد کرده‌است.