همکاری مشترک در استخراج گرافیت و تولید گرافن

شرکت کانادایی گراتومیک (Gratomic) در دو پروژه‌ی مختلف، به‌دنبال استخراج گرافیت و تولید گرافن از آن است. این کار با همکاری شرکت پرپتوس کربن تکنولوژیز آغاز شده‌است.

گراتومیک (Gratomic) یکی از شرکت‌های کانادایی در حوزه‌ی استخراج معادن است که روی دو پروژه‌ی گرافیت در نامیبیا و کانادا فعالیت دارد. این شرکت به‌دنبال استخراج و تجاری‌سازی محصولات گرافیتی به‌ویژه نانومواد کربنی نظیر گرافن است.

گراتومیک همکاری مشترکی با شرکت پرپتوس کربن تکنولوژیز آغاز کرده‌است؛ شرکتی که روی ساختارهای کربنی اصلاح شده‌ی سطحی نظیر گرافن متمرکز است.

Aukam Project در جنوب نامیبیا واقع شده‌است و منطقه‌ای به مساحت ۶۳۰۷۲ هکتار را پوشش می‌دهد. این منطقه از زیرساخت‌های لازم برای کار برخوردار بوده و می‌تواند برای شرکت گراتومیک ارزش زیادی داشته باشد.

ماه می سال جاری، شرکت گراتومیک اعلام کرد که کارخانه‌ی آوکام به بهره‌برداری رسیده و انتقال محصولات از آن در حال انجام است. تا کنون این کارخانه ۴٫۵ تن کنسانتره‌ی گرافیت با کیفیت بالا تولید کرده‌ که ۲٫۲۵ تن از این محصول به شرکت پرپتوس کربن تکنولوژیز منتقل شده‌است. قرار است از خروجی این محصولات برای تأمین نیاز صنایع تولیدکننده‌ی تایر خودرو و دوچرخه استفاده شود. لازم به ذکر است که گرافن اخیراً در تایر خودرو و دوچرخه مورد استفاده قرار گرفته و موجب بهبود کیفیت و دوام این محصولات شده‌است. علاوه بر تایر، در وسایل ورزشی نظیر تنیس نیز از گرافن استفاده می‌شود.

پروژه‌ی دوم این شرکت، Buckingham Graphite نام دارد که منطقه‌ای به مساحت ۴۸۰ هکتار را پوشش می‌دهد. این پروژه در داخل خاک کانادا و در منطقه کبک واقع است.

لازم به ذکر است که شرکت گراتومیک در حال حاضر از فناوری بلاکچین برای تسهیل توزیع محصولات گرافنی خود استفاده می‌کند.

شرکت‌های بزرگ آسیایی نظیر سامسونگ نیز در حوزه‌ی گرافن تحقیق می‌کنند. این ماده‌ی جادویی خواص منحصر به فردی دارد که موجب شده تا دامنه کاربرد آن بسیار گسترده شود. بسیاری معتقداند که گرافن می‌تواند آینده را تغییر دهد؛ بنابراین اکنون زمان مناسبی برای سرمایه‌گذاری در این حوزه است.