استفاده از نانوذرات حاوی داروی شیمی‌درمانی در سیمان جراحی

نانوذرات مغناطیسی حامل داروی شیمی‌درمانی می‌تواند در سیمان جراحی قرار داده شود تا برای مقابله با سلول‌های سرطانی موجود در ستون فقرات استفاده شود.

بیمارانی که با مشکل ستون فقرات روبرو هستند معمولا از روش درمانی موسوم به کیفوپلاستی استفاده می‌کنند که در آن بخش مشکل‌دار توسط سیمان جراحی پر می‌شود. هر چند که این سیمان استخوان را پر کرده و پایدار می‌کند اما توموری که در نواحی عمیق ستون فقرات است با روش‌های شیمی‌درمانی رایج قابل هدف‌گیری نیست.

اخیرا محققان دانشگاه ایلینویز مقاله‌ای در PLOS ONE به چاپ رساندند که در آن نشان دادند با افزودن نانوذرات مغناطیسی به سیمان جراحی می‌توان به التیام سریع‌تر محل آسیب‌دیده کمک کنند. این نانوذرات می‌توانند به محل مورد نظر رفته و در آنجا داروی مورد نظر را رهاسازی کنند. در واقع دارو به نانوذرات مغناطیسی متصل شده تا بتواند به محل سلول‌های سرطانی رفته و در آنجا دارو را رها کنند.

استیون دنیر از محققان این پروژه می‌گوید: « با اصلاح سیمان استخوانی، ما توانستیم ستون فقرات را پایدار کرده و همچنین سیستم رهایش هدفمندی را ارائه کنیم. این فناوری پتانسیل بالایی برای حل مشکلات جراحی دارد به‌طوری که در بیماران مبتلا به تومور ستون فقرات می‌توان از این روش استفاده نمود.»

این گروه تحقیقاتی از این نانوذرات مغناطیسی در خوک‌ها استفاده کردند و نشان دادند که هدایت نانوذرات به محل مورد نظر در مهره‌داران قابل انجام است. پژوهشگران قصد دارند تا کارایی این فناوری را افزایش داده و از آن برای درمان بیماران مبتلا به تومور ستون فقرات استفاده کنند. در این روش مقدار بسیار کمی از داروی شیمی‌درمانی به همراه نانوذرات به بیمار داده می‌شود.

ابهیراج بیمانی از محققان این پروژه می‌گوید: « تحقیق ما نشان می‌دهد که این روش دارورسانی جدید می‌تواند به بیماران مبتلا به تومور ستون فقرات کمک کند.»