نشست صنعتی معرفی کاربردهای فناوری نانو در صنایع فلزی

نشست صنعتی معرفی کاربردها و فرصتهای تجاری و اقتصادی فناوری نانو در صنایع فلزی، روز سه شنبه ۹۷/۵/۱۶ در محل ستاد ویژه توسعه فناوری نانو برگزار شد.

در راستای ترویج صنعتی فناوری نانو و معرفی توانمندیها و کاربردهای این فناوری برای صنایع مستقر در شهرکهای صنعتی استان تهران، نشست صنعتی معرفی فرصت­­­های تجاری و اقتصادی فناوری نانو در صنایع فلزی، روز سه شنبه ۹۷/۵/۱۶، در محل ستاد توسعه فناوری برگزار شد.

در این نشست که مدیرانی از واحدهای صنعتی آذر دایکاست، نور نو، صنایع جرثقیل میری، پادیران، پارس تجهیز گاما و آبوند مستقر در شهرک­های صنعتی پایتخت و پرند حضور داشتند، فرصت­ها و چالش­های بکارگیری فناوری نانو در این صنعت مورد بحث و ارزیابی قرار گرفت.

در ابتدای این نشست، مدیر ترویج صنعتی ستاد ویژه توسعه فناوری نانو، به معرفی برنامه های توسعه صنعتی این ستاد، بسترهای حمایتی از صنایع مستقر در شهرک‌های صنعتی و نیز فعالیت‌های اصلی کارگروه ترویج و فرهنگ‌سازی به ویژه در بخش ترویج صنعتی پرداخت.

در ادامه برنامه آقای مهندس سعیدی، کارگزار ترویج فناوری نانو در شهرکهای صنعتی، محصولات و کاربردهای فناوری نانو در صنایع فلزی از قبیل انواع رنگ‌های ضد خوردگی، خصوصیت انواع نانوپوشش­ها و استفاده از این فناوری در افزایش عمر قطعات و صنعت دکوراتیو و ویژگی الکترودهای جوشکاری تولید شده با فناوری نانو را معرفی نمود.

 

 filereader.php?p1=main_8f14e45fceea167a5

  

همچنین توضیحاتی در مورد پروژه‌های موفق صنعتی در حوزه فناوری نانو ارائه شد که از جمله آن­ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

·        پوشش‌دهی پره‌های بخش سرد توربو کمپرسور گازی از همکاری شرکت‌های مهندسی سطح سوین پلاسما به عنوان فناور با توربو کمپرسور نفت آسیا به عنوان متقاضی صنعتی

·        پوشش‌دهی الماسه‌های تراشکاری از همکاری شرکت‌های سخت آرا به عنوان فناور با الماسه ساز به عنوان متقاضی صنعتی

·        پوشش‌دهی ابزارهای ماشین کاری از همکاری شرکت‌های مهندسی سطح سوین پلاسما به عنوان فناور با شرکت مگاموتور به عنوان متقاضی صنعتی

·        پوشش تبدیلی نانو سرامیک برپایه زیرکونیوم از همکاری شرکت‌های شیلر فرآیند پارس به عنوان فناور با شرکت آبسال به عنوان متقاضی صنعتی

·        کاربرد افزودنی ضد خوردگی در تولید رنگ و رزین از همکاری شرکت‌های نوآوران صنعت معین به عنوان فناور با شرکت کیمیای به عنوان متقاضی صنعتی

 

 filereader.php?p1=main_c9f0f895fb98ab915

 

در ادامه برنامه مدیران واحدهای صنعتی نیز مشکلات و چالش‌های خود را در زمینه استفاده از فناوری نانو بیان کردند و مسائل مطرح شده به بحث و تبادل نظر گذاشته شد. از مهم‌ترین این موارد می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

·        رغبت واحدهای صنعتی به منظورسرمایه گذاری در فناوری نانو و ایجاد محصول جدید

·        مشکلات بازاریابی در حوزه محصولات فناورانه

·        مشکلات مربوط به تامین مواد اولیه در واحدهای صنعتی

·        عدم وجود آگاهی در مدیران واحدهای صنعتی نسبت به فناوری نانو

·        عدم آشنایی با ساختارهای حمایتی ستاد توسعه فناوری نانو

 

 filereader.php?p1=main_c81e728d9d4c2f636

 

 filereader.php?p1=main_eccbc87e4b5ce2fe2

 

در این بخش از برنامه، حاضران، تقاضاهای صنعتی و نیازهای موجود در مجموعه صنعتی خود را  با تکمیل فرمهای تبادل فناوری به ستاد ارائه نمودند. در انتهای برنامه نیز مهمانان در نمایشگاه محصولات فناوری نانو حضور یافتند و ضمن بازدید از نمایشگاه توضیحاتی در خصوص محصولات، تجهیزات و شرکت‌های نانویی به آن‌ها ارائه گردید.