استفاده از نانوحباب در پاکسازی دریاچه

شرکت ناباس از نانوحباب برای تمیز کردن جلبک‌ها و خزه‌های یک دریاچه استفاده کرده‌است. این فناوری می‌تواند در کانال‌های انتقال آب نیز استفاده شود.

جلبک‌ها و خزه‌های دریایی می‌توانند ترکیبات سمی ایجاد کنند؛ بنابراین کانال‌های انتقال آب باید عاری از این ترکیبات باشند. راهکارهای مختلفی برای خلاصی از این جلبک‌ها و خزه‌ها ارائه شده‌است. اخیرا راهکار جدیدی توسط یک شرکت ارائه شده که در آن از نانوحباب برای از بین بردن این خزه‌ها و جلبک‌ها استفاده شده‌است.

شرکت ناباس (Nabas) معتقد است که نانوحباب روشی ایمن و کارآمد برای از بین بردن خزه‌ها و جلبک‌ها در دریاچه‌هاست و می‌توان کانال‌های انتقال آب را با استفاده از نانوحباب تمیز کرد.

بن لی، مدیرعامل شرکت ناباس، می‌گوید: «تلاش ما فراهم کردن آب پاک است. با استفاده از فناوری نانوحباب می‌توان آب را تمیز کرد و شرایط را برای زندگی آبزیان فراهم نمود. با این فناوری حیات وحش آبی می‌تواند به شرایط ایده‌آل خود بازگردد.»

شرکت ناباس از این فناوری برای تمیز کردن دریاچه سولیتود استفاده کرده‌است. بو برنز از مدیران دریاچه سولیتود می‌گوید: «ما از زمانی که این شرکت کار خود را شروع کرد، تغییرات بسیاری داشته‌ایم.»

این شرکت نانوحباب‌ها را در جاهایی که جمعیت جلبک‌ها بالاست ایجاد می‌کند. این نانوحباب‌ها موجب می‌شوند تا اکسیژن به ازن تبدیل شده و از آن به‌منظور از بین بردن جلبک‌ها استفاده کرئ. این نانوحباب‌ها به روی آب نمی‌آیند، بلکه در کف آب و بستر دریاچه قرار می‌گیرند. با این کار نه تنها مواد زائد در سطح آب جمع‌آوری می‌شود، بلکه درون آب و کف دریاچه نیز پاکیزه می‌شود.

از این فناوری می‌توان در کانال‌های آب نیز استفاده کرد. این فناوری در حال حاضر مراحل آزمایشی خود را سپری می‌کند. بیل کورث از مدیران این دریاچه می‌گوید: «ما معتقدیم که این فناوری را می‌توان در مقیاس انبوه و در دریاچه‌های بزرگ پیاده‌سازی کرد.»

این فناوری دو مرتبه در این دریاچه استفاده شده و همین دو بار تاثیر شگرفی روی شرایط آن داشته است. قرار است از این فناوری در کانال‌های دیگری نیز استفاده شود.