آزمون بالینی برای درمان سرطان پوست با نانولیزر

شرکت پالس بیوساینسز قصد دارد آزمون بالینی روی استفاده از نانولیزر در درمان سرطان پوست را انجام دهد. در این روش از تابش مستقیم نانولیزر بر ضایعات پوستی و تحریک سیستم ایمنی بدن استفاده می‌شود.

شرکت پالس بیوساینسز (Pulse Biosciences) آزمون بالینی روی پلتفورم تحریک نانولیزر (NPS) را آغاز کرد. این پلتفورم برای مقابله با سرطان پوست طراحی شده‌است.

NPS یک روش درمانی غیرحرارتی است که در آن از لیزرهای نانوثانیه‌ای پالسی استفاده شده‌است. لیزر به‌صورت مستقیم روی ساختارهای سلولی تابیده ‌شده و در نهایت منجر به مرگ سلول‌ها می‌شود. این روش در مدل‌های پیش‌بالینی موفقیت‌آمیز بوده‌است.

در این آزمون بالینی شرکت‌کنندگان مختلفی حضور دارند که قبل از برداشتن ضایعات پوستی، با استفاده از این فناوری درمان می‌شوند. برداشتن ضایعات، روشی استاندارد برای درمان این بیماری شناخته می‌شود.

چهار مرکز جراحی سرطان پوست در آمریکا در این آزمون شرکت دارند که تا کنون ۷۵ نفر برای آن ثبت‌نام کرده‌اند. سرطان پوست این ۷۵ نفر با استفاده از روش نمونه‌برداری، تأیید شده‌ که قرار است با استفاده از این روش درمان شوند. قرار است هم آزمایش روی بافت و هم روی خون در این بیماران انجام شود تا تغییرات پاسخ سیستم ایمنی بدن در آنها مورد ارزیابی قرار گیرد. گروه کنترل با استفاده از روش کرایوابلیشن درمان می‌شوند؛ روشی که به آن سرمادرمانی گفته می‌شود. قرار است نتایج این روش درمانی با روش NPS مقایسه شود.

توماس روهرر از پزشکان بخش پوست می‌‌گوید: «به‌عنوان یک متخصص سرطان پوست، تا کنون جراحی‌های زیادی روی ضایعات پوستی انجام داده‌ام. نتایج اولیه روی این فناوری برای من بسیار جالب توجه بوده‌است. به اعتقاد من این فناوری پتانسیل‌های بالایی دارد و می‌توان از آن برای حذف سلول‌های سرطانی استفاده کرد. این روش می‌تواند سیستم ایمنی بدن را نیز تحریک کرده تا بر علیه بیماری سرطان فعالیت کند.»

هدف از این آزمون بالینی، برداشتن گام اول در مسیر ارزیابی این روش درمان در حل مشکل سرطان پوست در انسان است. این آزمون بالینی می‌تواند فرصت‌های تازه‌ای در این حوزه ایجاد کند. این آزمون تا پایان سال ۲۰۱۸ به اتمام می‌رسد.