ثبت راهبردی پتنتی در استرالیا برای حفظ بازار سوخت هیدروژن

شرکت هایپرسولار پتنت مربوط به فناوری شکستن مولکول‌ها و تولید هیدروژن به‌عنوان سوخت با استفاده از نانوذرات را در استرالیا به ثبت رساند. تویوتا و هیوندای به دنبال تولید خودروهای مجهز به این فناوری در استرالیا هستند بنابراین ثبت این پتنت در این کشور برای هایپرسولار اهمیت راهبردی دارد.

شرکت هایپرسولار (HyperSolar) یکی از تولیدکنندگان هیدروژن از آب به‌عنوان انرژی تجدیدپذیر است. این شرکت اعلام کرد که پتنت جدیدی با عنوان Multi-junction artificial photosynthetic cell with enhanced photovoltages با شماره ۲۰۱۵۲۳۱۵۰۴ در استرالیا به ثبت رسانده است.

مالک این پتنت شرکت هایپرسولار و دانشگاه کالیفرنیا بوده که در واقع این پتنت ماحصل همکاری مشترک میان این دو مرکز است.

در این فناوری از نانوذرات برای شکستن مولکول‌های آب استفاده شده‌است به‌طوری که میلیاردها نانوذره با جذب نور خورشید اقدام به شکستن مولکول‌های آب می‌کنند تا هیدروژن تولید شود. در این نانوذرات از چند لایه‌هایی استفاده شده که روی هم قرار گرفته‌اند و با افزایش تعداد لایه‌ها، ولتاژ نوری افزایش یافته و کارایی تبدیل نور خورشید به هیدروژن نیز بهبود می‌یابد.

مهمترین جنبه این پتنت، ساختارهای نانومقیاس متراکمی است که با دانسیته بالا کنار هم قرار گرفته و واحدهای تولید هیدروژن را ایجاد می‌کنند. این نانوذرات را می‌توان با استفاده از فرآیند رول به رول به‌صورت لایه‌ای نازک درآورد که در نهایت منجر به تولید ماده‌ای با هزینه کم می‌شود. این روش نسبت به روش‌های رایج از هزینه پایین‌تری برخوردار است.

تیم یونگ مدیرعامل شرکت هایپرسولار می‌گوید: « زمین و نور خورشید بسیار فراوان است و این دو در استرالیا به‌عنوان مزیت برای تولید هیدروژن تجدیدپذیر شناخته می‌شود. دو شرکت تویوتا و هیوندای به دنبال تولید خودروهای مجهز به پیل سوختی در استرالیا هستند. ثبت این پتنت در استرالیا اهمیت زیادی برای حفظ مالکیت فکری این فناوری برای ما دارد. این پتنت با دیگر پتنت‌هایی که ما در حال ثبت آن هستیم مرتبط بوده و می‌توان یک گام دیگر ما را به سوی استفاده از انرژی تجدیدپذیر و ارزان قیمت هیدروژن نزدیک کند.»

شرکت هایپرسولار در حال تحقیق و توسعه روی انرژی‌های تجدیدپذیر و ارزان قیمت بوده تا با استفاده از فناوری‌هایی نظیر نانوذرات مولکول‌های آب را با کمک نور خورشید شکافته و هیدروژن تولید کند، کاری که در طبیعت به آن فتوسنتز گفته می‌شود.