۳۱ نفر به مرحله نهایی نهمین المپیاد دانش‌آموزی نانو راه یافتند

۳۱ دانش‌آموز پس از راه‌یابی به مرحله نهایی نهمین المپیاد دانش‌آموزی نانو علوم و فناوری، در دهۀ دوم شهریور برای کسب مدال‌های این المپیاد رقابت خواهند کرد.

نهمین المپیاد دانش‌آموزی نانو علوم و فناوری با ثبت نام بیش از ۱۸هزار داوطلب در ۷ اردیبهشت ۱۳۹۷، به‌صورت هم‌زمان در سراسر کشور و در قالب یک آزمون کتبی با سوالات تستی شروع به کار کرد. مرحله دوم این المپیاد، با حضور ۴۰۸ نفر برتر مرحله اول، در روز جمعه ۲۲ تیرماه ۱۳۹۷ در هفت شهر برگزار شد.

 گفتنی است، ۴۳۷ نفر به مرحله دوم راه یافته بودند و آزمون این مرحله با حضور ۹۳ درصدی منتخبین به صورت تستی و تشریحی شامل ۲۰ سوال تستی و ۴ سوال تشریحی برگزار گردید و محورهای آن مشتمل بر نانوفیزیک، نانوشیمی، نانوزیست‌فناوری و شبیه‌سازی بود. محتوای سوالات در این چهار محور را مباحث مبانی نانو، روش‌های سنتز، روش‌های مشخصه‌یابی و کاربردهای فناوری نانو تشکیل داده بود.

 فهرست راه‌یافتگان به مرحلۀ نهایی نهمین المپیاد دانش‌آموزی علوم و فناوری نانو از اینجا قابل دریافت است.

 استان‌های خراسان رضوی با هفت نفر و مازندران با پنج نفر، بیشترین نماینده را در میان برگزیدگان دارند. آذربایجان شرقی و بوشهر هرکدام با چهار نماینده، کردستان و هرمزگان هرکدام با دو نماینده و استان‌های آذربایجان غربی، اصفهان، خراسان جنوبی، فارس، کرمان، کرمانشاه و یزد هرکدام با یک نماینده در مرحلۀ نهایی المپیاد دانش آموزی فناوری نانو حضور دارند.

 مرحله سوم این المپیاد، با حضور افراد برگزیده، به صورت یک اردوی علمی-آموزشی و رقابتی در دهه دوم شهریور ماه ۱۳۹۷ برگزار خواهد شد.

 بخش‌های اصلی این اردوی علمی شامل موارد زیر است:

•      انجام آزمایش کاربردی فناوری نانو به همراه انجام تست‌های علمی؛

•      برگزاری کارگاه‌های عملی سنتز و کاربرد نانومواد در آزمایشگاه؛

•      برگزاری دوره شبیه‌سازی در فناوری نانو؛

•      برگزاری بازدیدهای تخصصی و عمومی از مراکز تحقیقاتی و شرکت‌های دانش‌بنیان نانو؛

•      آموزش‌های شیوه ارایه، گزارش کار و مقاله‌نویسی علمی؛

•      برگزاری آزمون کتبی و شفاهی نهایی.

 با توجه به اینکه المپیاد دانش‌آموزی فناوری نانو، یکی از رویدادهای مورد حمایت بنیاد ملی نخبگان است، برگزیدگان مدال‌های طلا، نقره و برنز این المپیاد می‌توانند از تسهیلات اعطایی بنیاد بهره‌مند شوند. همچنین برگزیدگان ادوار مختلف المپیاد نانو می‌توانند در کانون برگزیدگان باشگاه نانو فعالیت کنند. این کانون با هدف ارتقای برگزیدگان تا محقق و فناور برتر شدن در سطح کشور، پشتیبان اعضا خواهد بود.

لازم به ذکر است، داوطلبانی که درخواست دریافت کارنامه دارند، می‌توانند از روز شنبه ۱۳ مرداد ماه، ایمیلی با عنوان «دریافت کارنامه مرحله دوم نهمین المپیاد دانش‌آموزی علوم و فناوری نانو» با ذکر نام و نام خانوادگی و شماره داوطلبی، به نشانی olympiad@nanoclub.ir ارسال کنند.