استفاده از یادگیری ماشینی برای تولید انبوه ادوات نانومقیاس

یک گروه تحقیقاتی در کانادا از یادگیری ماشینی برای تولید انبوه در مقیاس اتمی استفاده کردند. با این روش می‌توان ادوات الکترونیکی نانومقیاس با مصرف انرژی کم تولید کرد.

تولید در مقیاس اتمی همیشه با کارایی پایین همراه است و نمی‌توان با روش‌های رایج، ادوات را در مقیاس اتمی به تولید انبوه رساند.

رابرت ولکوف و همکارانش از دانشگاه آلبرتا نشان دادند که می‌توان از روش یادگیری ماشینی برای تولید خودکار در مقیاس اتمی استفاده کرد؛ کاری که پیش از این انجام نشده‌است. ولکوف می‌گوید: «بیشتر ما تصور می‌کنیم که نمی‌توان تولید، نگارش و ویرایش خودکار در مقیاس اتمی را انجام داد، اما در این پروژه ما نشان دادیم که چنین چیزی امکان‌پذیر است.» وی می‌افزاید: «تا کنون ما برای چاپ در مقیاس اتمی از فناوری با کارایی پایین استفاده کرده‌ایم، به‌طوری که کارایی این کار به چاپ کتاب در قرون وسطا شباهت دارد. مدت‌هاست که ما از ابزاری شبیه به قلم برای نگارش در مقیاس اتمی استفاده می‌کنیم که این روش برای تولید انبوه مناسب نیست و نمی‌توان آن را تجاری‌سازی کرد. اما اکنون همه‌چیز تغییر کرده‌است. یادگیری ماشینی موجب شده تا ما وارد عصر تازه‌ای شویم. گویی وارد عصر چاپ ماشینی شده‌ایم.»

این دستاورد در راستای دغدغه محققان برای ارائه‌ی راهکاری در بخش الکترونیک در مقیاس‌اتمی با مصرف انرژی کم بوده‌است. مصرف انرژی در جهان رو به افزایش است و تا سال ۲۰۲۵ بیش از ۲۰ درصد مصرف انرژی به بخش فناوری اطلاعات مربوط خواهد شد.

به همین دلیل، محققان به ‌دنبال روشی برای تولید انبوه ادوات الکترونیکی در مقیاس اتمی هستند. تولید ادوات در این مقیاس، هم کارایی را افزایش می‌دهد و هم عملکرد تازه‌ای در ادوات ایجاد می‌کند که با فناوری‌های رایج به‌دست نمی‌آید. با این کار می‌توان دستگاه‌هایی تولید کرد که با استفاده از اتم‌های منفرد بتوانند محاسبات را انجام دهند.

نتایج این پروژه در قالب مقاله‌ای با عنوان Autonomous Scanning Probe Microscopy in-situ Tip Conditioning through Machine Learning در نشریه‌ی ACS Nano به چاپ رسیده‌است.