تولید نانوجوهرهای رسانا برای بوردهای مدار چاپی

یک شرکت استرالیایی با همکاری شریک صنعتی خود اقدام به تولید نانوجوهرهای رسانا کرده‌است. این جوهرها برای تولید بوردهای مدار چاپی و الکترودها مناسب هستند.

آرچر اکسپلوریشن (Archer Exploration) با همکاری دانشگاه آدلاید موفق به ساخت جوهر رسانای مبتنی بر گرافن شده‌است. این گرافن‌ها از گرافیت استخراج شده از معدن کامپونا ساخته شده‌اند. این جوهر می‌تواند برای تولید بوردهای مدار چاپی الکترونیکی با استفاده از چاپگر جوهرافشان استفاده شود. نتایج این پروژه می‌تواند در تولید ادوات زیست‌حسگری به‌کار رود.

انتظار می‌رود که جوهرهای گرافنی و ادوات الکترونیکی گرافنی بخشی از بازار ۲ میلیارد دلاری (۲٫۷ میلیارد دلار استرالیا) فناوری‌های جوهر رسانا را تشکیل دهند. این جوهرها می‌توانند در بخش زیست‌حسگرها که بازار ۲۷ میلیارد دلاری (۳۶٫۴ میلیارد دلار استرالیا) دارند، استفاده شوند.

محمود کوثری، مدیرعامل شرکت آرچر، درباره‌ی موفقیت این تحقیقات می‌گوید: «این پروژه با همکاری مرکز گرافن دانشگاه آدلاید انجام شده که در ادامه‌ی همکاری‌های موفقیت‌آمیز ما در حوزه‌ی مواد پیشرفته بوده‌است. این همکاری به شرکت آرچر کمک می‌کند تا فرصت‌های تجاری برای تولید مواد گرافنی با ارزش و فناوری‌های مربوط به سلامت انسان را به‌دست آورد.»

در این پروژه از ترکیب دو روش چاپی برای تولید الکترودهای پایه استفاده شده‌است. شرکت آرچر اعلام کرد که ویژگی‌های الکتروشیمیایی مورد نظر را در الکترودهایی که با این روش ساخته شده، به‌دست آورده‌است. آزمون‌های ولتامتری چرخشی روی این محصولات انجام شده‌است که قابلیت‌های این الکترودهای چاپی را به اثبات می‌رساند. بنابراین، این الکترود واجد شرایط برای به‌کارگیری در زیست‌حسگرها هستند.

قرار است مراحل ثبت مالکیت فکری این فناوری طی شود تا امتیاز استفاده از آن در اختیار آن‌ها قرار گیرد. پیش‌بینی می‌شود که مواد گرافنی و ادوات مربوط به آن تا سال ۲۰۳۰ بازار ۷۰ میلیارد دلاری (۹۴٫۵ میلیارد دلار استرالیا) داشته باشد.