دریافت حمایت مالی برای توسعه‌ی واکسن‌های مبتنی بر نانوذرات

شرکت نوواواکس برای پیشبرد فناوری واکسن‌های مبتنی بر نانوذرات، ۸۹٫۱ میلیون دلار حمایت مالی از بنیاد بیل و ملیندا گیتس دریافت خواهد کرد.

نوواواکس (Novavax) شرکتی فعال در حوزه‌ی زیست‌فناوری است که روی محصولات دارویی برای مقابله با عفونت‌های مختلف کار می‌کند. این شرکت اخیراً روی توسعه‌ی واکسن‌های مبتنی بر نانوذرات نیز کار می‌کند تا با استفاده از آن بیمار‌ی‌های عفونی مختلف را درمان کند.

این شرکت اخیراً وارد همکاری مشترک با بنیاد بیل و ملیندا گیتس شده‌است؛ بنیادی که در حال حاضر منبع درآمد این شرکت است. این بنیاد مبلغ ۸۹٫۱ میلیون دلار برای پشتیبانی از فاز سوم آزمون بالینی داروی شرکت نواواکس اختصاص داده‌است. این دارو روی زنان باردار آزمایش قرار خواهد شد. از آغاز همکاری میان نواواکس و بنیاد گیتس تا کنون مبلغ ۶۰ میلیون دلار برای انجام این پروژه هزینه شده‌است. نواواکس توافق‌نامه‌ای نیز با دپارتمان بخش سلامتی و خدمات انسانی و همچنین مرجع تحقیقات و توسعه‌ی پیشرفته‌ی زیست‌پزشکی به امضاء رسانده‌است.

پیش از این نواواکس اطلاعات مربوط به آزمون پیش‌بالینی واکسن آنفولانزای مبتنی بر نانوذرات خود را در نشریه‌ی Vaccine به چاپ رسانده بود. این واکسن حاوی فناوری موسوم به NanoFlu است که می‌توان از آن برای محافظت افراد بزرگسال در برابر آنفولانزای فصلی استفاده کرد. در این مقاله که شرکت نواواکس منتشر کرده، فرمولاسیون واکسن NanoFlu تشریح شده‌است. آزمون انجام شده روی این واکنش نشان می‌دهد که ترکیبات آن آنتی‌بادی‌های میکرونوترالیزینگ و بازدارنده HAI را بر علیه برخی از انواع ویروس‌های آنفولانزا تحریک می‌کنند. بررسی دوز استاندارد و بالای ویروس آنفولانزای غیرفعال در سنجش عملکرد این واکسن نشان می‌دهد که میزان هر دو آنتی‌بادی در بدن بیماران به شدت افزایش می‌یابد. NanoFlu دارای پتانسیل بالایی برای تحریک سیستم ایمنی بدن بر علیه آنفولانزا است و می‌تواند عملکرد بهتری نسبت به واکسن‌های موجود در بازار داشته باشد. NanoFlu هم استرین‌های آنفولانزای رایج و هم استرین‌های تغییر یافته را هدف قرار می‌دهد. در فرمولاسیون واکسن جدید از ترکیب نانوذرات و فناوری Matrix-M استفاده می‌شود که می‌تواند ایمنی محصول را ارتقا داده و اثربخشی آن را نیز بهبود بخشد.