دریافت تأییدیه‌ی FDA برای نانوذرات ضدسرطان کیسه‌صفرا

شرکت سیرنائومیکس موفق به دریافت تأییدیه‌ی سازمان غذا و داروی آمریکا برای توسعه‌ی نانوذرات ضدسرطان کیسه صفرا شد. این شرکت به دنبال انجام آزمون‌های بالینی روی این نانودارو است.

سیرنائومیکس (Sirnaomics) یکی از شرکت‌های دارویی که در حوزه‌ی توسعه‌ی داروهای مبتنی بر RNAi فعالیت دارد، اعلام کرد که سازمان غذا و دارو (FDA) فناوری ضدسرطان این شرکت را تأیید کرده‌است. این فناوری موسوم به STP705 قرار است روی بیماران مبتلا به سرطان پیشرفته‌ی کیسه صفرا مورد آزمایش قرار گیرد.

داروی ضدسرطان سیرنائومیکس حاوی RNA تداخلی بوده و در آن نانوذرات پلی‌پپتیدی استفاده شده‌است. این نانوذرات می‌توانند به سلول‌های هدف در کبد وارد شده و محتویات خود را در محل مورد نظر رهاسازی کنند. این دارو به‌صورت مستقیم مانع از فعالیت سلول‌های فیبروبلاست سرطانی موسوم به CAF شده و با خاموش کردن دو ژن مختلف در محیط سرطانی، بیماری را کنترل می‌کند.

در سال ۲۰۱۷، این دارو به سازمان غذا و دارو معرفی شد تا نسبت به این روش درمانی تصمیم‌گیری شود. در حال حاضر این دارو علاوه بر تأییدیه‌ی FDA آمریکا، تأییدیه‌ی سازمان غذا و داروی چین را نیز دریافت کرده‌است. بنابراین، این محصول می‌تواند برای درمان بیماری‌های مختلف توسعه یابد.

پاتریک لو، مدیرعامل و بنیان‌گذار شرکت سیرنائومیکس، می‌گوید: «چراغ سبز سازمان غذا و داروی آمریکا به این فناوری می‌تواند مسیر توسعه و تجاری‌سازی این دارو را هموار کرده و به تحقق اهداف سیرنائومیکس در ارائه‌ی روش‌های درمانی مبتنی بر siRNA برای تأمین نیازها در بخش سلامت کمک کند. براساس راهبرد آنتی‌فیبروسیس، ما می‌توانیم تومور سرطانی را هدف‌گیری کرده و ترکیبات ضدسرطان را درون تومور رهاسازی کنیم.»

مایکل مولینکس می‌گوید: «سرطان کیسه صفرا یکی از انواع سرطان‌های کبد است که روش درمانی مؤثری برای آن وجود نداشته و بسیاری را به کام مرگ‌ می‌کشاند. براساس نتایج آزمون پیش‌بالینی، ما امیدواریم که این روش درمانی بتواند تأثیر مثبتی در مسیر درمان داشته باشد. این دارو به خوبی جذب کبد شده و می‌تواند با ایمنی بالا برای درمان سرطان استفاده شود.»

سرطان کیسه صفرا دومین سرطان رایج در میان سرطان‌های مرتبط با کبد بوده و در آسیا بسیار شایع است.