تصویربرداری از نواحی عمیق بافت با کمک نانوذرات

محققان نانوذراتی ساختند که با استفاده از آن می‌توان از نواحی عمیق بافت، تصویر با حساسیت بالا گرفت بدون این که بافت دچار آسیب شود.

تصویربرداری از نواحی عمیق بافت با حساسیت بالا کاری چالش ‌برانگیز است. محققان آزمایشگاه ملی برکلی، نانوذرات مبدل نور موسوم به UCNP ساختند که به رادیولوژیست‌ها کمک می‌کنند تا بافت‌ها را در نواحی عمیق مشاهده کنند. این نانوذرات که به‌صورت آلیاژ هستند، امکان تصویربرداری دقیق‌تر از بافت‌ها را برای مقاصد درمانی فراهم می‌کنند. این نانوذرات توسط لیزر با توان کم با طول موج مادون قرمز نزدیک برانگیخته شده و برای انسان کاملاً ایمن هستند. این نانوذرات نور را جذب کرده و دوباره با طول موج دیگری نشر می‌دهند که این انتشار توسط تجهیزات استاندارد تصویربرداری قابل اندازه‌گیری است.

بروس کوهن از این تیم تحقیقاتی که با محققان دانشگاه کالیفرنیا همکاری دارد، معتقد است که این ذرات کاربرد پزشکی دارند و می‌توان از آن‌ها برای شناسایی سلول‌های خطرناک و همچنین سلول‌های آسیب ‌دیده استفاده کرد. در این فناوری از سامانه‌های رایج تصویربرداری استفاده می‌شود.

کوهن می‌گوید: «در این پروژه از یک لیزر بسیار ضعیف برای تصویربرداری از نواحی عمیق بافت استفاده می‌شود؛ لیزری که حتی از لیزرهای سبز رنگ پوینترها نیز ضعیف‌تر است. چالش موجود در این کار این بود که چگونه می‌توان از سامانه‌های زنده با حساسیت بالا تصویربرداری کرد؛ بدون این که به آن‌ها آسیبی وارد شود. در این فناوری از نور با انرژی بسیار کم استفاده شده‌است؛، نوری که هر کسی در زندگی روزمره ممکن است از آن استفاده کند.»

این تابش ضعیف لیزر موجب برانگیختگی نانوذرات می‌شود. این نانوذرات روی بافت موش زنده مورد آزمایش قرار گرفتند و محققان با موفقیت از نواحی چند میلیمتر در بافت موش زنده تصویربرداری کردند. این نانوذرات به بافت پستاندار تزریق شد و تصاویر از نور نشر یافته توسط نانوذرات به‌دست آمد. هیچ اثری از سمی بودن در موش‌ها دیده نشده و تابش لیزر نیز به قدری ضعیف است که هیچ آسیبی به بافت وارد نمی‌شود.

نتایج این پروژه در نشریه Nature Communications منتشر شده است.