ابداع سامانه‌ی نانواپتیک آندوسکوپی برای تصویربرداری از بدن

محققان روش نانواپتیک آندوسکوپی را برای تصویربرداری از بافت‌های عمیق بدن ابداع کردند. این روش محدودیت روش‌های رایج را ندارد.

تشخیص برخی بیماری‌ها نیازمند نمونه‌برداری از بافت است؛ این کار با آندوسکوپی همراه استکه کاری دشوار است. برای این منظور لازم است عناصر نوری وارد بدن شود که در برخی موارد بخش مورد نظر در دسترس نبوده و آندوسکوپی به سختی قابل انجام است.

محققان بیمارستان عمومی ماساچوست با همکاری مدرسه‌ی علوم کاربردی و مهندسی هاروارد روش جدیدی برای تصویربرداری آندوسکوپی ارائه کردند. در این روش که به نانواپتیک آندوسکوپی شهرت دارد، محققان می‌توانند بر محدودیت‌های رایج غلبه کنند.

ملیسا سوتر از محققان این پروژه می‌گوید: «با توجه به محدودیت‌های برخی از ادوات آندوسکوپی، تصویربرداری گاهی با مشکلاتی روبرو است. استفاده از الیاف نوری نانواپتیک می‌تواند به حل این مشکلات کمک کند و کیفیت نهایی کار را افزایش دهد. با استفاده از این فناوری دقت و قدرت تفکیک تصویربرداری افزایش می‌یابد.»

این گروه تحقیقاتی برای بررسی عملکرد این فناوری، از سیستم نانواپتیک برای تصویربرداری از میوه‌ و بدن برخی حیوانات نظیر مجاری هوای گوسفند و خوک و همچنین بافت ریه انسان استفاده کردند. آنها نشان دادند که آندوسکوپی نانواپتیک می‌تواند امکان تصویربرداری از بافت‌های عمیق را با قدرت تفکیک بالا فراهم کند.

فدریکو کاپاسو می‌گوید: «لنزهای فلزی مبتنی بر اپتیک مسطح، فناوری جدیدی است که به دلیل امکان کنترل انحرافات تصویر، می‌تواند به بهبود کیفیت تصویر کمک شایانی کند. این فناوری نسبت به فناوری‌ اپتیک رایج قدرت تفکیک بالاتری داشته و نیاز به لنزهای با شکل پیچیده ندارد.»

این گروه نشان دادند که با استفاده از آندوسکوپی نانواپتیک می‌توان ساختار سلولی را در میوه‌ها به تصویر کشید. در مورد ریه انسان، محققان ساختار مربوط به غددی که اشکال غیرمعمول دارند را مشاهده کردند.

حمید پهلوانی‌نژاد می‌گوید: «انعطاف‌پذیری و عملکرد بالای آندوسکوپی نانواپتیکی می‌تواند روی قابلیت‌های تصویربرداری تأثیر به‌سزایی بگذارد و از آن برای تصویربرداری از اندام‌های داخلی استفاده کند.»

نتایج این پروژه در نشریه‌ی Nature Photonics به چاپ رسیده‌است.