اسکنر مبتنی بر نانوذرات، در مسیر تجاری‌سازی

شرکت مگنتیک اینسایت دومین حمایت مالی را از موسسه ملی سلامت برای تجاری‌سازی اسکنر MPI دریافت کرد. این اسکنر با استفاده از نانوذرات اکسیدآهن به‌عنوان ردیاب، قابلیت تصویربرداری از نواحی عمیق بافت را دارد.

شرکت مگنتیک اینسایت (Magnetic Insight) درصدد تجاری‌سازی فناوری اسکنر MPI است که برای توسعه این فناوری حمایت مالی ۱٫۵ میلیون دلاری از موسسه ملی سلامت دریافت کرده است. با این پشتیبانی مالی احتمالا این فناوری طی چند سال آتی وارد بازار شود.

این حمایت مالی که توسط بخش بیومهندسی و تصویربرداری زیستی موسسه ملی سلامت اعطاء شده، یک پروژه دو ساله بوده تا فناوری اسکنر MPI ممنتومی توسعه یابد. این اسکنر با کمک نانوذرات می‌تواند از بخش‌های عمیق بافت تصویربرداری کند و اطلاعات ارزشمندی درباره بیماری ارائه دهد.

آنا کریستنسن، مدیرعامل شرکت مگنتیک اینسایت می‌گوید: «این حمایت مالی توسط گروهی از پیشروان دانشگاهی و صنعتی، بررسی و در نهایت مورد تایید قرار گرفته است. تایید اعطاء این پشتیبانی مالی به معنای تصدیق اهمیت این فناوری است. ما بسیار خوشحالیم که این فناوری وارد مرحله جدیدی شده که به رشد شرکت ما کمک می‌کند.»

در این اسکنر از نانوذرات اکسید آهن برای بهبود تصویربرداری استفاده می‌شود. در حال عادی نانوذرات اکسیدآهن در بدن وجود ندارد در این روش از آنها به‌عنوان ردیاب استفاده می‌شود که در نهایت منجر به بهبود کنتراست و حساسیت تصویربرداری می‌شود.

کنترل جهت حرکت نانوذرات اکسید آهن با استفاده از FFR تضمین می‌شود. FFR به سرعت حرکت می‌کند و منجر به تغییر جهت مغناطیسی نانوذرات می‌شود، این ویژگی به‌صورت سیگنالی در آمده و قابل شناسایی توسط دستگاه است.

برخلاف دستگاه‌های رایج، این اسکنر از ردیاب نانوذره‌ای بهره‌مند است که رادیواکتیو نبوده و اثر سمی روی بدن ندارد. این فناوری قدرت تفکیک کمتر از میلیمتر داشته و حساسیت نانومولار دارد. پیش از این نیز در فاز اول، موسسه ملی سلامت ۶۵۰ هزار دلار در سال ۲۰۱۵ برای توسعه نمونه اول این دستگاه حمایت مالی در نظر گرفته بود.

این فناوری در حال حاضر در مرحله تحقیقات پیش‌بالینی بوده و انتظار می‌رود که مرحله بالینی آن به زودی آغاز شود.