ثبت پتنت فناوری تولید هیدروژن با استفاده از نانوذرات

هایپرسولار نانوذرات هسته‌ای پوسته‌ای تولید کرده که با استفاده از آن می‌توان مولکول آب را برای تولید هیدروژن تجزیه کرد. این فناوری به‌صورت پتنتی در استرالیا به ثبت رسیده است.

هایپرسولار (HyperSolar) یکی از شرکت‌هایی است که در بخش تولید سوخت تجدیدپذیر هیدروژن فعالیت دارد. این شرکت به دنبال تجزیه آب و تولید هیدروژن است. هایپرسولار اخیرا پتنتی با شماره ۲۰۱۵۲۳۱۵۰۴ و با عنوان Multi-junction artificial photosynthetic cell with enhanced photovoltages در استرالیا به ثبت رسانده است.

این پتنت به‌صورت مشترک توسط هایپرسولار و دانشگاه کالیفرنیا به ثبت رسیده که ماحصل همکاری مشترک این دو مرکز است. در این پتنت چگونگی ساخت دستگاهی تشریح شده که در آن از میلیاردها نانوذره در هر سانتی‌مترمربع استفاده شده که قادر به شکستن مولکول‌های آب هستند.

این نانوذرات از چند لایه تشکیل شده که روی هم قرار دارند که با روی هم قرار گرفتن این لایه‌ها، کارایی تبدیل هیدروژن بهبود می‌یابد. مهمترین جنبه این فناوری، استفاده از آرایه‌های نانومقیاس با دانسیته بالا بوده که منجر به تقویت توانایی تولید هیدروژن می‌شود.

برای ساخت این نانوذرات از فیلم‌های بسیار نازک استفاده شده که از طریق فرآیند رول به رول تولید می‌شوند. یکی از مزیت‌های این فناوری کاهش هزینه تولید نسبت به روش‌های رایج برای تولید پیل‌های خورشیدی است.

تیم یانگ مدیرعامل شرکت هایپرسولار می‌گوید: «از آنجایی که در استرالیا زمین و خورشید به فراوانی وجود دارد، بنابراین فرصت خوبی برای تولید هیدروژن تجدیدپذیر است. دو شرکت هیوندا و تویوتا برای استفاده از پیل‌سوختی در خودرو اقداماتی انجام داده‌اند.این پتنت برای محافظت از مالکیت فکری فناوری GEN 2 اهمیت زیادی دارد. این پتنت مکمل فناوری‌های دیگر ما بوده و به ما کمک می‌کند تا یک گام دیگر به تجاری‌سازی اهداف خود در بخش هیدروژن تجدیدپذیر ارزان قیمت نزدیک شویم.»

شرکت هایپرسولار روی تولید هیدروژن کاملا تجدیدپذیر تمرکز دارد و برای این کار ذراتی ساخته است که قادراند تا با استفاده از نور خورشید، مولکول‌های آب را بشکنند. این فناوری شبیه به فتوسنتز است.

مشکل اصلی سوخت‌های فسیلی، انتشار گاز دی‌اکسیدکربن است که موجب تغییرات آب و هوایی می‌شود اما در این فناوری هیدروژن از شکستن آب تولید شده که بعد از سوختن دوباره آب تولید می‌شود.