کریستالزوم، نانوکپسولی برای رهایش هدفمند دارو

محققان با استفاده از ساختار هسته‌ای پوسته‌ای اقدام به ارائه نانوحاملی کردند که دوام بسیار بالایی در سیستم گردش خون دارد. این نانوکپسول موسوم به کریستالزوم قادر به رهایش دارو در سایت هدف است.

تزریق وریدی یکی از ساده‌‌ترین راه‌ها برای وارد کردن دارو به بدن است، اما سیستم زنده بدن طوری طراحی شده‌است که وجود اجسام خارجی را به‌ سرعت تشخیص داده و با آنها مقابله می‌کند. بنابراین، اگر پزشکان بخواهند از این مسیر دارو را وارد بدن کنند با چالش‌هایی روبرو خواهند بود.

اخیرا محققان دانشگاه درکسل موفق به ارائه نانوحاملی شده‌اند که می‌تواند این کار را انجام دهد. کریستوفر لی از محققان این پروژه می‌گوید: «سیستم ایمنی بدن قادر به تشخیص ترکیباتی است که به‌صورت مصنوعی وارد بدن می‌شود بنابراین باید ساختاری ارائه کرد که بتواند این سامانه تشخیصی را دور بزند.»

برای این کار محققان نانوذراتی موسوم به کریستالزوم ساختند که دوام بالایی داشته و می‌تواند در سیستم گردش خون پایدار بماند و دارو را با دقت بالا به محل مورد نظر برساند.

نتایج این پروژه در قالب مقاله‌ای با عنوان Block copolymer crystalsomes with an ultrathin shell to extend blood circulation time  در نشریه Nature Communications منتشر شده‌است.

آندرو لووینگر می‌گوید: «این نانوکپسول‌های بلوری پلیمری که ما ساختیم در حال چرخش در خون پایدار هستند بنابراین می‌توان از آنها برای رهایش دارو یا ژن استفاده کرد. بنیاد ملی علم از این پروژه حمایت مالی کرده تا از نتایج آن در بهبود سلامت جامعه استفاده شود.»

لی می‌گوید: «کریستالزوم به‌صورت ساختاری از لیپوزوم‌ها الهام گرفته شده‌است. این نانوذرات به دلیل ساختار تک بلوری خود، استحکام مکانیکی قابل توجهی دارند.»

این گروه نشان دادند که کریستالزوم در سیستم گردش خون می‌تواند تا ۲۴ ساعت نیمه‌عمر داشته باشد که این دوام حتی تا ۹۶ ساعت هم خواهد رسید.

در ساخت این نانوذرات از پلیمر استفاده شده که موجب افزایش دوام آن در سیستم گردش خون می‌شود. این نانوذرات ‌طوری طراحی شده‌اند که تا زمانی که به سایت هدف نرسند ترکیبات خود را رهاسازی نمی‌کنند. این ترکیب به‌صورت ساختار هسته‌ای پوسته‌ای است.