انتشار جزئیات فنی ساخت سبک‌ترین ساعت مکانیکی جهان

شرکت ریچارد مایل سال گذشته از سبک‌ترین ساعت مکانیکی جهان که با استفاده از نانوکامپوزیت ساخته شده، رونمایی کرد. اخیراً فناوری ساخت این ساعت در قالب مقاله‌ای منتشر شده‌است.

سال گذشته میلادی از سبک‌ترین ساعت مکانیکی جهان که با استفاده از کامپوزیت گرافنی ساخته شده بود، در سالن بین‌المللی دی‌لاهوت هورلوجریک شهر ژنو رونمایی شد. ساعت RM 50-30 ماحصل همکاری مشترک میان دانشگاه منچستر و شرکت ریچارد مایل و مک‌لارن فرمول ۱ است. وزن این ساعت ۴۰ گرم گزارش شده‌است که به ادعای سازنده آن، از دوام بالایی برخوردار است.

محققان دانشگاه منچستر و شرکت ریچارد مایل در این همکاری مشترک از راهبردی استفاده کردند که در آن گرافن درون چرم بند این ساعت تزریق شده و موجب افزایش استحکام و بالا رفتن خواص مکانیکی آن شده‌است.

بخش عمده‌ی تحقیقات فناوری ساخت این ساعت در مؤسسه‌ی ملی گرافن در دانشگاه منچستر انجام شده‌است. رابرت یونگ از محققان دانشگاه منچستر و رهبر این گروه تحقیقاتی می‌گوید: «با افزودن مقدار بسیار کمی از گرافن در ماتریکس بدنه ساعت، خواص مکانیکی آن به شدت بهبود یافته است.»

اخیرا مقاله‌ای در نشریه Composites Part A: Applied Science and Manufacturing به چاپ رسیده که فناوری ساخت این ساعت در آن تشریح شده‌است. در این مقاله آمده‌است که افزودن مقدار بسیار کمی از گرافن درون کامپوزیت الیاف کربنی موجب بهبود استحکام و کاهش وزن ساعت می‌شود. نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهد که برای رسیدن به استحکام بالا تنها افزودن ۲ درصد از گرافن به رزین اپوکسی کافی است. بعد از افزودن این مقدار گرافن به ساختار کامپوزیت، آزمون‌های استحکام کششی و مکانیکی، اسکن اشعه‌ایکس و طیف‌سنجی رامان روی این محصول انجام گرفته است.

از این فناوری می‌توان برای ساخت بال هواپیما و بدنه‌ی خودرو نیز استفاده کرد. محققان معتقداند که این نانوکامپوزیت نسبت به کامپوزیتی که تنها از الیاف کربنی برخوردار است، استحکام بالاتری دارد. برای این کار باید گرافن به خوبی در بدنه‌ی کامپوزیت پخش شود.

نتایج این پروژه نشان داد که بهبود خواص کامپوزیت‌ها با استفاده از گرافن در مقیاس صنعتی قابل انجام است.