تولید مخازن سوخت که با نانولوله‌کربنی ایمن‌سازی شده‌است

یکی از تولیدکنندگان مخازن حمل سوخت، از نانولوله‌های کربنی شرکت او‌سی‌اس‌آی‌آال (OCSiAl) برای تولید مخزن‌هایی با قابلیت پخش الکتریسیته ساکن استفاده کرده‌است. ایمنی این مخازن بالاتر از مخازن رایج است.

شرکت او‌سی‌اس‌آی‌آال (OCSiAl)، تولیدکننده‌ی نانولوله‌های کربنی تک‌جداره،  نانولوله‌های خود را با نام تجاری تیوبال (TUBALL) به بازار عرضه می‌کند. این شرکت اعلام کرده‌است که استفاده از نانولوله‌های تیوبال می‌تواند مانع از انفجار مخازن در اثر الکتریسیته ساکن شود. این نانولوله‌ها در صورتی که در بدنه‌ی مخازن قرار داده شوند، موجب پخش بار الکترواستاتیکی در سطح داخلی و خارجی مخازن شده و از بروز حادثه جلوگیری می‌کنند.

براساس گزارش شرکت‌های تولیدکننده‌ی مواد شیمیایی صنعتی، تقریباً ده درصد از حوادث در مخازن در اثر بار الکترواستاتیک است. این بار الکترواستاتیک با مالش دو سطح غیرهمجنس روی هم ایجاد می‌شود. معمولاً زمانی که مخزن پر باشد یا دو سیال در حال هم خوردن باشند، حرکت سیال داخل مخزن می‌تواند منجر به تولید بار الکتریکی ساکن در دیواره‌ها شود. مخازن فایبرگلاس نقش عایق را ایفا کرده و منجر به جمع ‌شدن بار ساکن ‌می‌شوند و در صورتی که شرایط اتمسفری خاصی فراهم باشد، جرقه زده شده و انفجار رخ می‌دهد.

برای جلوگیری از این مشکل، تولیدکنندگان مخازن معمولاً از ترکیبات آنتی‌استاتیک در رزین‌ها استفاده می‌کنند؛ این مواد میکای رسانا یا کربن سیاه است. ترکیب این مواد با دیواره‌ی داخلی مخازن موجب پخش شدن الکتریسیته می‌شود، اما استفاده از آن‌ها مشکلاتی نیز به همراه دارد. از این رو، نانولوله‌های تیوبال برای این کار استفاده شده‌است. یکی از شرکای شرکت او‌سی‌اس‌آی‌آال با استفاده از این نانولوله‌ها نشان داده‌است که پخش الکتریسیته به خوبی انجام می‌شود. این شرکت پیش از این از ۱۵ درصد کربن سیاه استفاده کرده بود که در حال حاضر تنها ۰٫۵ درصد نانولوله‌کربنی به ساختار مخزن اضافه می‌کند. نتایج این کار نشان داد که افزودن این نانولوله‌ها هیچ نقطه‌ی داغی که ضعف هدایت الکتریکی داشته باشد، در سطح مخزن ایجاد نمی‌کند.

یکی دیگر از شرکای شرکت او‌سی‌اس‌آی‌آال سامانه‌های پوشش اپوکسی مبتنی بر نانولوله‌کربنی تیوبال را ایجاد کرده‌است که قابلیت پخش الکترواستاتیکی دارد و می‌توان از آن برای تولید مخازن سوخت استفاده کرد. پیش از این از ۳۰ درصد میکای رسانا برای این کار مورد استفاده قرار می‌گرفت.