راهکار صنعتی مبتنی بر نانوذرات برای تشخیص وضعیت آب

شرکت استرالیایی آکواریس تکنولوژیز با کمک محققان دانشگاه گریفیت ابزاری برای شناسایی وضعیت آب با استفاده از نانوذرات ارائه کرد.

آکواریس تکنولوژیز (Aquarius Technologies) یکی از شرکت‌های فعال در زمینه‌ی تصفیه‌ی آب در شهر بریزبن است. این شرکت برای مشتریان خود ادوات تصفیه‌ی پساب، سامانه‌های خنک‌کننده‌ی آب، ادوات ضدعفونی‌کننده‌ی آب استخر و تجهیزات تصفیه‌ی آب قابل حمل تولید می‌کند. مصرف‌کنندگانی که نیازمند سنجش وضعیت آب هستند، به چنین ابزاری برای رصد وضعیت آب نیاز دارند.

احسان افتخاری و همکارانش از مرکز نانو و میکروذرات کوئیزلند دانشگاه گریفیت در حوزه‌ی نانوذرات تخصص داشته و می‌توانند از نانوذرات به‌عنوان حسگر در فیلترها استفاده کنند. کین لی از محققان این پروژه تجربه زیادی در بخش شناسایی و تشخیص مواد در آب دارد.

برنامه‌ای برای حل مشکل شرکت‌های کوچک و متوسط راه‌اندازی شده تا به شرکت‌هایی که قصد دارند با همکاری دانشگاه چالش‌های خود را حل کنند، کمک شود. از این رو شرکت آکواریس با دانشگاه گریفیت همکاری مشترکی را آغاز کرده است.

سرجیو کوالاکوف از مدیران شرکت آکواریس می‌گوید: «رایزنی‌هایی با کین و احسان انجام دادیم و دریافتیم که آن‌ها می‌توانند به نیاز ما پاسخ دهند.»

در طول قرارداد ۲۰ هفته‌ای که در سال ۲۰۱۶ با حمایت AusIndustry Research Connections منعقد شد، کین لی و احسان افتخاری ابزاری برای حسگری سامانه‌های آبی، به‌صورت ویژه برای محصولات شرکت آکواریس، ساختند. در سال ۲۰۱۷، دانشگاه گریفیت و شرکت آکواریس حمایت مالی جدیدی برای شروع یک پروژه‌ی سه ساله‌ دریافت کردند تا برای پیشبرد این سامانه ببا یکدیگر همکاری کنند. ماحصل این همکاری، سیستم خودکاری شد که می‌تواند به‌صورت دائمی وضعیت آب را رصد کند.

لی می‌گوید: «کار با SMEهایی نظیر آکواریس چالش برانگیز است؛ چون آن‌ها بودجه و زمان زیادی برای انجام تحقیق و توسعه‌ی جدی ندارند. بنابراین، ما باید با فشار بیشتری کار می‌کردیم. این شرکت نیاز به سیستم تشخیصی قابل اعتمادی داشت که بتواند مانع از خوردگی در برج‌های خنک‌کننده شود و طول عمر تجهیزات را افزایش دهد.»

این پروژه مثال بارزی از همکاری دو مجموعه با راهبردهای متفاوت اما چالش یکسان است. شرکت آکواریس به دقت به مسائل مالی توجه دارد اما محققان گریفیت تمرکز بیشتری روی نوآوری دارند که این کار نیازمند زمان و پول بیشتر است. این دو مجموعه موفق شدند با همکاری هم بر این چالش غلبه کنند.