سرمایه‌گذاری خطرپذیر تولیدکننده نانومواد

شرکت سوئدی گرافمچ ای‌بی که در حوزه تولید نانومواد فعالیت دارد، اقدام به سرمایه‌گذاری روی شرکت ای‌بی‌بی تکنولوژی ونچرز کرده است.

شرکت گرافمچ ای‌بی (Graphmatech AB) یک استارت‌آپ سوئدی در حوزه فناوری مواد است. گرافمچ برای توسعه کسب و کار خود اقدام به سرمایه‌گذاری روی شرکت ای‌بی‌بی تکنولوژی ونچرز (ATV) کرده است.

گرافمچ چندی قبل اقدام به ابداع روشی برای جداسازی گرافن در طول فرآیند تولید گرافن کرده است. این روش جداسازی گرافن توسط این شرکت به‌صورت پتنتی به ثبت رسیده است. جداسازی گرافن در طول فرآیند تولید، یکی از مشکلاتی است که بسیاری از شرکت‌ها با آن روبرو هستند.

در نهایت گرافمچ Aros Geraphene را معرفی کرد که یک پودر قابل حل شدن در آب، روغن، فلزات و پلاستیک است. این گرافن را می‌توان روی سطح قطعات چاپ شده سه بعدی قرار داد بدون این که خواص گرافن دچار زوال شود.

گرافمچ دومین شرکت سرمایه‌گذار سوئدی است که در شرکت ای‌بی‌بی تکنولوژی ونچرز سرمایه‌گذاری می‌کند. مسئولان این شرکت می‌گویند: «از روز اولی که ما این فناوری را ابداع کردیم، دریافتیم که گرافن تولید شده توسط این روش بسیار خواص جالبی دارد. گرافمچ براساس تحقیقات بنیادین فعالیت می‌کند به‌طوری که دستاوردهای این شرکت و پتانسیل‌های آن مورد توجه سازمان‌های مختلف قرار می‌گیرد و در نتیجه پروژه‌های مشترک متعددی با سازمان‌ها و شرکت‌های مختلف تعریف می‌شود.»

گرافمچ یک شرکت خصوصی سوئدی است که با دانشگاه آپسالا همکاری نزدیکی دارد. این شرکت فناوری Aros Graphene®  را به شرکت‌های مختلف فروخته است. این شرکت بخشی از مرکز نوآوری ABB و InnoEnergy Highway است.

ای‌بی‌بی تکنولوژی ونچرز نیز یکی از زیرمجموعه‌های گروه ABB است. این شرکت همکاری نزدیکی با شرکت‌های پیشرو در حوزه فناوری داشته و تا کنون روی نزدیک به ۲۰۰ استارت‌آپ سرمایه‌گذاری کرده است، استارت‌آپ‌هایی که در حوزه روباتیک، پهپاد، صنعت IOT، یادگیری ماشینی و امنیت سایبری کار می‌کنند.