میکروسکوپی با قابلیت تصویربرداری از ذرات ۰٫۰۶ نانومتری

شرکت ترموفیشر (Thermo Fisher) یکی از قدرتمندترین میکروسکوپ‌های الکترونی خود را در استرالیا نصب و راه‌اندازی کرد. این میکروسکوپ قادر به تصویربرداری از ذراتی به ابعاد ۰٫۰۶ نانومتر است.

شرکت ترموفیشر (Thermo Fisher) میکروسکوپ الکترونی عبوری ۴٫۵ متری خود را در استرالیا نصب و راه‌اندازی کرد. این میکروسکوپ از قدرت تفکیک بالایی برخوردار بوده و قادر است ابعادی در مقیاس پیکومتر را اندازه‌گیری کند.

هاگ دورانت از محققان ارشد نیوثوث‌ولز می‌گوید: «اگر شما بخواهیم ذره‌ای در ابعاد ۰٫۰۶ نانومتر را مشاهده کنید باید از این دستگاه استفاده کنید. ۰٫۰۶ نانومتر نصف ابعاد یک اتم هیدروژن است.»

جولی کایرنی از مدیران مرکز میکروسکوپی و میکروآنالیز استرالیا می‌گوید که با استفاده از این دستگاه می‌توان فاصله میان اتم‌ها را مشاهده کرد و به دنیای بسیار کوچک قدم گذاشت. وی می‌افزاید با این فناوری محققان می‌توانند اتم‌های مختلف را از هم تشخیص داده و آنها را دستکاری کنند. کایرنی می‌گوید: «ما می‌توانیم با این میکروسکوپ موقعیت اتم‌ها را درون ساختارها تعیین کرده و حتی از نیروی میان آنها مطلع شویم. این سطح، جایی است که ما نانوذرات را در آن مهندسی می‌کنیم تا داروها را در موقعیت ویژه‌ای در بدن بیمار رهاسازی کنیم. در این مقیاس می‌توانیم ساختارهایی را توسعه دهیم که قابلیت محاسبات کوانتومی و فتوولتائیک را داشته باشند.»

به اعتقاد محققان استرالیایی این میکروسکوپ به‌گونه‌ای طراحی شده‌است که دارای قدرت تفکیک بالایی باشد به‌طوری که قدرت تفکیک آن از تمام میکروسکوپ‌های موجود در استرالیا بالاتر است.

این میکروسکوپ الکترونی عبوری به‌صورت تک‌فام بوده و از قابلیت اصلاح پرتو برخوردار است. تک فام بودن پرتو در این میکروسکوپ به این معنا است که الکترون‌ها از یک نمونه با انرژی نسبتا یکسان عبور می‌کنند. اصلاح پرتو موجب می‌شود تا انرژی الکترون‌ها یکسان شده و تفاوت انرژی به حداقل برسد با این کار می‌توان مطمئن بود که پرتوها با هم و به یک نقطه مشخص می‌رسند. با وجود این اصلاح پرتو، قدرت تفکیک میکروسکوپ افزایش قابل توجهی پیدا می‌کند. این میکروسکوپ یک ابزار ایده‌آل برای توسعه فناوری‌نانو است.

برای استفاده از این میکروسکوپ و بهره‌مندی از توانمندی‌های آن، محیط بسیار پایدار و عاری از لرزش برای آن ایجاد شده‌است.