راه‌اندازی پرتال آموزشی نانو در کشور عمان با همکاری شرکت ایرانی توانا

پرتال آموزشی فناوری کشور عمان با هدف افزایش آگاهی قشرهای مختلف مردم و به‌ویژه آموزش دانشجویان و دانشگاهیان راه‌اندازی شد. این پرتال آموزشی حاصل همکاری شرکت عمانی Advanced Universal Tech (AUT) و شرکت مهندسی توسعه أفق نانوفناوری توانا از ایران است. شرکت AUT این پرتال را به‌عنوان اولین گام از یک پروژه بزرگ به نام شهر نانوی عمان (Oman Nano City) ایجاد کرده است.

پروژه شهر نانوی عمان قرار است با همکاری شرکت AUT عمان و ستاد ویژه توسعه فناوری نانوی ایران تا سال ۲۰۲۳ تاسیس شود. این پروژه در حال حاضر در مرحله مطالعات امکان‌سنجی و طراحی است و فاز اول آن قرار است در مساحت ۱ میلیون مترمربع در ناحیه‌ای در حاشیه شهر مسقط، پایتخت عمان ایجاد شود. هدف این پروژه، ایجاد زیرساخت فعالیت‌های تولیدی و تجاری شرکت‌های نانو از کشورهای مختلف به‌ویژه ایران در عمان است تا عمان را به مرکز تولید و تجارت فناوری‌نانو در بین کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس و نیز کشورهای آفریقایی تبدیل کند. ستاد فناوری نانوی ایران به‌عنوان شریک راهبردی با تیم مجری این پروژه همکاری می‌کند. شرکت عمانی AUT تاکنون با بیش از ۱۰ شرکت ایرانی فعال در حوزه نانو توافقنامه همکاری امضا کرده است. شرکت توانا اولین شرکت ایرانی است که حضور خود را در بازار عمان با مشارکت در پروژه پرتال آموزشی نانو عملی کرده است. این شرکت در طول یک هفته (۱ تا ۶ مهرماه ۹۷)، ۵ کارگاه آموزشی آشنایی با فناوری‌نانو در دانشگاه‌های مختلف در شهرهای مسقط، مصنعه و نیزوا برگزار نموده است.

شرکت توانا تجربه ایجاد چندین آزمایشگاه آموزشی در کشورهای مختلف از جمله چین و کوبا را دارد و کارگاه‌های آموزشی متعددی را در بیش از ۱۰ کشور برگزار کرده است و قصد دارد با همکاری شرکت AUT عمان فعالیت‌های خود در حوزه آموزش و فروش تجهیزات و کیت‌های آموزشی نانو را در این کشور توسعه دهد.