رهاسازی دارو در تومور سرطان ریه با نانوذرات پلیمری

پژوهشگران نانوذراتی پلیمری ساختند که به‌صورت هدفمند داروی شیمی‌درمانی را در تومور سرطانی ریه رهاسازی می‌کند. هزینه‌ی این روش کمتر از روش‌های شیمی‌درمانی رایج است.

محققان دانشگاه کنتاکی نانوذراتی ساختند که می‌تواند داروهای قدرتمند شیمی‌درمانی را به‌صورت مستقیم وارد ریه کند؛ بدون این که دیگر بخش‌های بدن دچار مشکل شوند.

بیشتر داروهای ضدسرطان به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که با وجود از بین رفتن سلول‌های سرطانی، نرخ رشد و تکثیر سلول‌های سالم را نیز کاهش می‌دهند؛ مثلاً سلول‌هایی نظیر سلول خون یا فولیکول مو دچار مشکل می‌شوند. بیمارانی که از داروی شیمی‌درمانی استفاده می‌کنند، معمولاً دچار ریزش مو و برخی عفونت‌ها می‌شوند.

محققان این پروژه داروی شیمی‌درمانی را درون نانوذرات پلیمری قرار دادند تا این ترکیبات در ریه آزاد شوند. محققان این پروژه نشان دادند که داروی شیمی‌درمانی به نواحی دیگر بدن نظیر کلیه، کبد، مغز و قلب وارد نمی‌شود. بنابراین دارو به جای این که در بدن پخش شود، تنها به سلول‌های سرطانی حمله می‌کند و نانوذرات ترکیبات شیمی‌درمانی را در بافت ریه رهاسازی می‌کنند.

پژوهشگران این پروژه نشان دادند که با این روش می‌توان غلظت بالایی از دارو را به سلول سرطانی وارد کرد. این دستاورد محققان، گامی مهم در مسیر از بین بردن سلول‌های سرطانی است.

پیوتر ریچاهو رهبر این گروه تحقیقاتی از کالج پزشکی بریتانیا معتقد است که گام بعدی در این پروژه مطالعه‌ی این موضوع است که چرا نانوذرات با اولویت بالا دارو را در بافت ریه رهاسازی می‌کنند. این روش قابل استفاده برای مقابله با انواع سرطان نظیر ریه، پستان، کلیه، سر و گردن است.

از جنبه‌های مهم دیگر این پروژه آن است که این روش را می‌توان در نواحی فقیر جهان که بیماران توانایی تأمین هزینه‌های سنگین درمان سرطان را ندارند، استفاده کرد. هزینه‌ی این روش بسیاری کمتر از روش‌های رایج است.

سرطان ریه یکی از سرطان‌های رایج در جهان است که هر سال افراد زیادی را به کام مرگ می‌کشاند. یافته‌های این گروه می‌تواند به این بیماران کمک کند تا به‌صورت هدفمند تومور سرطانی را از بین ببرند.