فاز دوم آزمون بالینی روی نانوداروی ضدسرطان

شرکت سیتوسن تراپیوتیکس اعلام کرد که سازمان غذا و دارو به درخواست این شرکت برای انجام فاز دوم آزمون بالینی روی نانوداروی ضدسرطان پاسخ داده‌است. این آزمون نیمه‌ی اول سال ۲۰۱۹ آغاز خواهد شد.

سیتوسن تراپیوتیکس (CytoSen Therapeutics) که در حوزه‌ی داروسازی فعالیت می‌کند، به‌دنبال استفاده از نانوذرات برای تولید دارو است. این شرکت بین منظور محصولی به نام Natural Killer (NK) cell therapy™ را تولید کرده‌است.

سیتوسن اعلام کرد که سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) به درخواست این شرکت برای انجام فاز دوم آزمون بالینی روی این نانودارو موسوم به CSTD002-NK پاسخ مثبت داده است. این دارو می‌تواند به کاهش عود لوسمی میلوئید (AML) یا سندرم میلولد پلاسمی (MDS) در بیمارانی که تحت درمان پیوند سلول‌های بنیادی هپلوئیدیتی (HSCT) قرار گرفته‌اند، کمک کند.

سازمان غذا و دارو موافقت کرده تا نتایج مطالعه‌های پیش‌بالینی این شرکت همراه با نتایج آزمون بالینی که دانشگاه تگزاس انجام داده با هم ترکیب شده و از آن برای پشتیبانی فاز دوم آزمون بالینی استفاده شود. قرار است در این مرحله ارزیابی ایمنی داروها انجام شود.

ترنت کاریر، مدیرعامل شرکت سیتوسن، می‌گوید: «ما بسیار خوشحالیم که از سازمان غذا و دارو فیدبک و پاسخ دریافت کردیم که به ما در توسعه‌ی بالینی این دارو کمک خواهد کرد. ما مشتاقیم که این آزمون در نیمه‌ی اول سال ۲۰۱۹ آغاز شود.»

CSTD002-NK یک داروی مبتنی بر سلول‌های بنیادی با دوز بالاست و برای تولید آن از پلتفورم مبتنی بر نانوذرات استفاده شده‌است که پتنت مربوط به آن به ثبت رسیده‌است. این فناوری نانوذره‌ای به محققان کمک می‌کند تا سلول‌های بنیادی را با فعالیت بالا نگه داشته و از آن در فرآیند درمان استفاده کنند.

این دارو از طریق گردش خون در بدن پخش شده و موجب پاسخ سیستم ایمنی بدن می‌شود. با استفاده از این روش می‌توان سلول‌های سرطانی را از بین برد. فناوری نانوذرات به رشد سلول‌های بنیادی کمک کرده و می‌تواند فعالیت آن‌ها را بهبود دهد. این فناوری ماحصل کار تحقیقاتی دن لی از بنیان‌گذاران این شرکت است.