نسخه بهار فصلنامه تخصصی دانش آزمایشگاهی ایران منتشر شد

نسخه بهار فصلنامه تخصصی دانش آزمایشگاهی ایران توسط شبکه آزمایشگاهی منتشر شد. کارگروه های تخصصی شبکه، مقالات و دستاوردهای علمی خود را در این شماره ارائه کرده اند

با انتشار نسخه جدید فصلنامه تخصصی دانش آزمایشگاهی ایران در بهار ۱۳۹۷، ششمین سال انتشار این فصلنامه آغاز شد. در این شماره از فصلنامه، علاوه بر انتشار مهم‎ترین اخبار فعالیت شبکه آزمایشگاهی، یک استاندارد مرتبط با دستگاه ICP-MS، یک مقاله در زمینه استقرار استاندارد در آزمایشگاه و سه مقاله مختلف در حوزه کاربری تجهیزات آزمایشگاهی، ارایه شده است.

گرماسنجی روبشی تفاضلی (DSC) روشی برای آزمون نمونه است که در آن با تغییر کنترل شده دما، تغییرات خواص حرارتی آن بررسی می‎شود. با توجه به نوع نمونه و روش آزمون، مهم است که ظرف نمونه مناسب انتخاب شود. در یکی از مقالات این شماره از فصلنامه، مقاله‎ای آورده شده است که کاربران را در انتخاب ظرف مناسب برای این منظور، راهنمایی می‎کند.

میکروسکوپ الکترونی روبشی (SEM) امروزه یکی از پر کاربردترین تجهیزات آزمایشگاهی در زمینه‎های مختلف علمی است. به منظور آنالیز نمونه‎های مورد عکس‌برداری لازم است انواع الکترون‎هایی که پس از برخورد به نمونه برگشت داده یا منحرف می‌شوند، دریافت شده و مورد بررسی قرارگیرند. برای این منظور، آشکارسازهای متنوعی برای این دستگاه طراحی و معرفی شده است. آشکارساز پراش الکترون‎های برگشتی در این میکروسکوپ یکی از آنها است که در این شماره از فصلنامه با آن بیشتر آشنا خواهیم شد.

یکی از روش‌های پرکاربرد برای تعیین کمّی ترکیبات عنصری مواد، طیف‎سنج نشر نوری است. در مقاله دیگری از بیست و یکمین شماره فصلنامه تخصصی دانش آزمایشگاهی ایران، شباهت و تفاوت دستگاه ICP-OES با دستگاه کوانتومتر ارایه شده و کاربردهای هر کدام شرح داده شده است.

فصلنامه تخصصی دانش آزمایشگاهی ایران، مجله تخصصی آزمایشگاهی غیر پزشکی است و به صورت کاملا الکترونیکی و رایگان در اختیار کاربران قرار می‎گیرد.

علاقمندان برای مطالعه این شماره از فصلنامه و مشاهده سایر نخسه‎های منتشر شده از این مجله، می‌توانند به پایگاه اینترنتی این فصلنامه به نشانی www.IJLK.ir مراجعه نمایند.