استفاده‌ی آزمایشی از آسفالت تقویت شده با نانو در شهر رم

با همکاری یک شرکت بریتانیایی، دو شرکت ایتالیایی، شهرداری شهر رم و دانشگاه لاساپینز، قرار است از آسفالت تقویت شده با گرافن در یکی از خیابان‌های شهر رم به‌صورت آزمایشی استفاده شود.

شرکت انگلیسی دایرکتاپلاس (Directa Plus) به‌تازگی از اولین آسفالت تقویت شده با فناوری‌ نانو رونمایی کرد؛ در این آسفالت از گرافن استفاده شده‌است. دایرکتاپلاس اعلام کرد که قرار است نمونه‌ی آزمایشی این نوع آسفالت توسط شرکت اکوپیو (Ecopave) در یکی از خیابان‌های شهر رم استفاده شود. دایرکتاپلاس محصولات خانواده‌ی گرافن را با نام تجاری G+ به بازار عرضه می‌کند.

اکوپیو به مدت سه سال روی این پروژه کار کرده‌است و در این کار از همکاری شرکت دایرکتا و ایترکمیکا نیز سود برده‌است. ایترکمیکا یکی از شرکت‌های ایتالیایی فعال در حوزه‌ی آسفالت است که به دنبال بهبود کیفیت جاده‌ها و افزایش ایمنی آن‌ها است.

آزمایش‌های اولیه در آزمایشگاه موفقیت‌آمیز بوده و نشان می‌دهد که استفاده از گرافن موجب افزایش مقاومت در برابر خستگی تا ۲۵۰ درصد شده‌است. با افزایش مقاومت در برابر خستگی، اکوپیو می‌تواند طول عمر آسفالت جاده‌ها را به حد قابل توجهی افزایش دهد و در نتیجه از میزان آسفالت مجدد جاده کاسته شود. این کار در نهایت صرفه‌ی اقتصادی دارد.

در فاز اول این آزمون، اکوپیو دو لایه روی آسفالت خیابان به طول یک کیلومتر قرار می‌دهد که این کار با همکاری شرکت ایترکمیکا، شهرداری شهر رم و دانشگاه لاساپینز انجام می‌شود.

از دیدگاه فنی، افزودن گرافن به پوشش سطح خیابان، انعطاف‌پذیری در برابر تغییر شکل را افزایش داده و در نهایت عملکرد فیزیکی و مکانیکی آسفالت بهبود می‌یابد. با این کار سطح خیابان نسبت به تغییرات دمایی مقاومت بیشتری از خود نشان می‌دهد.

جیولیو سزار، مدیرعامل و بنیان‌گذار دایرکتاپلاس، می‌گوید که تجدیدپذیری یکی از ارزش‌های اصلی محصولات این شرکت است. به اعتقاد وی استفاده از G+ در آسفالت موجب افزایش ارزش افزوده در پوشش سطح خیابان شده و در نهایت عمر آسفالت افزایش می‌یابد. سزار می‌گوید که این یکی دیگر از کاربردهای فناوری G+ بوده که در حال حاضر در بازار موجود است. این فناوری می‌تواند عملکرد محصولات مختلف را بهبود دهد.