همکاری مشترک برای توسعه تجاری نانوزیست‌حسگر

شرکت آرچر اکسپلوریشن همکاری مشترکی با یک شرکت آلمانی آغاز کرده است. قرار است طرفین روی توسعه نانوزیست‌حسگرهای مورد استفاده در تشخیص بیماری کار کنند.

شرکت آرچر اکسپلوریشن (Archer Exploration) اعلام کرد این شرکت قرارداد انتقال فناوری با شرکت آلمانی به‌منظور انتقال فناوری زیست‌حسگر مبتنی بر گرافن منعقد کرده است. براساس این قرارداد همکاری، قرار است دو شرکت همکاری مشترکی برای توسعه زیست‌حسگر الکتروشیمیایی آغاز کنند، زیست‌حسگری که در آن از قطعات قابل چاپ گرافنی استفاده شده و می‌تواند بیماری‌های مختلف را شناسایی کند.

محمدجوکار مدیرعامل این شرکت می‌گوید: «این قرارداد اولین فرصت همکاری شرکت آرچر با یکی از شرکت‌های مشهور اروپایی در حوزه زیست‌فناوری است. در مدت زمان کوتاه، ما می‌توانیم دستاوردهای مثبتی از این همکاری مشترک با ARC Graphene Hub به‌دست آوریم. با این قرارداد ما می‌توانیم به سوی هدف اصلی‌مان در حوزه سلامت انسان حرکت کنیم. ما مطمئن هستیم که می‌توانیم پیشرفت سریعی در زمینه توسعه زیست‌حسگر داشته باشیم و از آن برای شناسایی بیماری‌های عفونی استفاده کنیم.»

براساس این قرارداد، انتقال ماده میان آرچر و شریک صنعتی آن انجام خواهد شد تا از این مواد برای توسعه زیست‌حسگرهای شیمیایی به‌منظور شناسایی شناساگرهای بیماری استفاده شود. این مواد می‌تواند برای شناسایی آنتی‌بادی، آنتی‌ژن و معرف‌های مورد استفاده در تشخیص بیماری استفاده شود. شرکت آرچر نیز برای تولید این حسگرها از الکترودهای گرافنی چاپی و جوهرهای ویژه‌ استفاده خواهد کرد.

هر چند که این قرارداد به‌صورت انحصاری نیست اما طرفین قصد دارند در کوتاه مدت به‌صورت انحصاری با هم همکاری داشته باشند.

گام بعدی در این قرارداد آن است که فرصت‌های تجاری و فنی موجود در این فناوری شناسایی شود تا بتوان با استفاده از این فرصت‌ها، ادوات زیست‌حسگری ارزان تولید کرد. در حال حاضر مطالعه‌ای نیز توسط شرکت آرچر در حال انجام است که در این مطالعه از ادوات تشخیصی در دسترس آنها برای کمک به شناسایی بهتر بیماری‌ها، ویروس‌ها و انگل‌ها استفاده می‌شود، در نهایت از یافته‌های این مطالعه برای بهبود عملکرد زیست‌حسگر مورد نظر استفاده خواهد شد.