جایزه‌ی کارآفرین برتر به یکی از مدیران حوزه‌ی نانوباتری

یکی از مدیران شرکت کانادایی نانووان موفق به دریافت جایزه‌ی کارآفرین برتر سال ۲۰۱۸ شد. نانووان یکی از شرکت‌های تولیدکننده‌ی نانومواد مورد استفاده در باتری‌هاست.

شرکت نانووان (Nano One Materials) اعلام کرد که پاول ماتیسک از مدیران این شرکت موفق به دریافت جایزه‌ی کارآفرین برتر سال، موسوم به Ernst and Young’s 2018 Entrepreneur of the Year for Mining and Resources، شده‌است.

ماتیسک می‌گوید: «من بسیار خوشحالم که موفق به دریافت این جایزه‌ی مهم شده‌ام. من فرصتی برای حمایت از انقلاب خودروهای الکتریکی ایجاد کرده‌ام که در این مسیر تیم تحقیقاتی و عملی شرکت و همچنین مدیریت نانووان نیز نقش مهمی داشته‌اند.»

دان بلوندال، مدیرعامل شرکت نانووان، می‌گوید: «تجربه‌ی کارآفرینی پاول ارزش زیادی برای شرکت نانووان دارد؛ به‌ویژه در مقطع زمانی کنونی که ما در مرحله‌ی رشد و توسعه هستیم.»

بلوندال باره‌ی استعفای تامی گلیس، یکی از مدیران شرکت نانووان، گفت: «من از طرف تک تک پرسنل نانووان مایلم که از تامی گلیسی تشکر کنم که در طول چند سال گذشته کمک زیادی به ما کرد.»

صنعت خودروسازی به دنبال افزایش دانسیته‌ی انرژی باتری‌هاست تا از آن برای تأمین نیاز خودروها استفاده کند. معمولاً با افزایش دانسیته‌ی انرژی، دوام و پایداری باتری کاهش می‌یابد. برخی پوشش‌ها و مواد تقویت‌کننده می‌توانند دوام باتری را افزایش دهند؛ هدف نانووان، یافتن ترکیب بهینه برای افزایش دوام است. براساس تقاضای بازار، مواد عاری از کادمیم به‌عنوان گزینه‌ی اول برای ساخت باتری‌های حالت جامد شناخته شده‌اند. نانووان روی تأمین مواد مورد استفاده در باتری‌های یون‌ لیتیم کار می‌کند. این شرکت خط تولید پایلوتی برای این کار دارد که با حمایت دولت کانادا ایجاد شده‌است. مأموریت نانووان، تجاری‌سازی فناوری پتنت شده‌ی این شرکت و تولید انبوه کامپوزیت‌های نانوساختار است.

شرکت نانووان با استفاده از کربنات لیتیم یا هیدروکسید لیتیم، اقدام به ساخت کاتدهای با عملکرد بالا می‌کند که این کار مزیت بیشتری نسبت به فناوری‌های رایج دارد. کاهش میزان مصرف هیدروکسید لیتیم که ماده‌ای گرانقیمت است، از جمله مزایای این روش است.

مواد کاتدی ستونی ولتاژ بالا از دیگر کاتدها متمایز است. در این کاتدها از لیتیم، منگنز و نیکل استفاده شده و خبری از کبالت نیست؛ ماده‌ای گران و خطرناک که استفاده از آن مشکلات زیست‌محیطی و سلامتی در پی دارد. این شرکت امکان کنترل ابعاد ذرات را در تولید کاتد پیدا کرده و در نهایت قدرت ذخیره‌سازی انرژی را با ابعاد ذرات مرتبط کرده‌است.