عرضه‌ی مستقیم نانومحصولی که شیشه‌ی خودرو را مقاوم‌تر می‌کند

شرکت سی‌باند سیستمز قصد دارد عرضه‌ی مستقیم محصول خود را به مصرف‌کنندگان آغاز کند. این شرکت محلولی تولید می‌کند که روی شیشه‌ی خودرو اسپری می‌شود تا استحکام آن را بالا ببرد.

سی‌باند سیستمز (C-Bond Systems)، یکی از شرکت‌های فعال در حوزه‌ی فناوری‌ نانو، به دنبال تقویت مواد شکننده با استفاده از فناوری‌ نانو است. این شرکت اعلام کرد که امکان فروش مستقیم نانومحصول این شرکت موسوم به NanoShield به مصرف‌کننده را از طریق بازاریابی الکترونیکی و با استفاده از سایت آمازون فراهم کرده‌است. سی‌باند سیستمز به دنبال فروش مستقیم محصول خود به مصرف‌کننده بوده و همچنین از توزیع‌کنندگان محلی نیز برای عرضه محصول استفاده می‌کند.

این شرکت اخیراً موفق به بهبود فیلم‌های مقاوم موسوم به C-Bond II Ballistic-Resistant Film System شده‌است. این بهبود در بخش ایمنی فیلم‌ها بوده که با افزایش خواص مکانیکی شیشه امکان‌پذیر شده‌است. در این محصول از فناوری‌ نانو برای افزایش مقاومت ساختاری استفاده شده و فناوری این روش به‌صورت پتنتی به‌ ثبت رسیده‌است. در این روش از فناوری‌ نانو به‌منظور بهبود انعطاف‌پذیری و استحکام شیشه استفاده شده‌است، به شکلی که روی نقص‌های ساختاری که به‌صورت تصادفی در سطح شیشه پخش است، پیوندهای شیمیایی اعمال می‌شود.

با استفاده از این محصول، هزینه‌ی تعویض و تعمیر شیشه‌ها کاهش می‌یابد. براساس اظهارات یکی از شرکت‌های بیمه، شکستگی شیشه‌ی خودرو یکی از رایج‌ترین مشکلات خودرو در آمریکاست، به طوری که ۳۰ درصد از اظهارنامه‌های متقاضیان درخواست خسارت، مربوط به شکستگی شیشه است. ۲۵۰ میلیون خودرو در آمریکا وجود دارد که ۷ درصد از آن‌ها دچار مشکل شکستگی شیشه هستند که این مشکل سالانه ۴ بیلیون دلاری برای شرکت‌های بیمه هزینه دارد. از آنجایی که خودروهای جدید از فناوری‌های پیشرفته‌تری نظیر فناوری HUD در شیشه‌ها برخوردار هستند، جایگزین کردن شیشه‌ها بسیار پرهزینه است.

این محصول به‌صورت محلول بوده و روی شیشه اسپری می‌شود که کمتر از ۱۰ دقیقه زمان می‌برد. برای این فناوری ۲۲ پتنت مختلف تدوین شد که برخی از آن‌ها ثبت شده و برخی نیز در حال ثبت است. این شرکت در این روش از فناوری‌ نانو برای بهبود خواص مکانیکی شیشه‌ها استفاده کرده و موجب پخش شدن انرژی در سطح آن می‌شود. این کار با اصلاح نقص‌های ساختاری سطح شیشه‌ که به‌صورت تصادفی و طبیعی وجود دارد، انجام می‌شود. در شیشه‌های معمولی این نقص‌ها موجب ضعف ساختاری می‌شود.

دفتر مرکزی شرکت سی‌باند در شهر هوستون تگزاس بوده و به‌صورت ویژه در بخش فناوری‌ نانو فعالیت دارد. این شرکت به دنبال افزایش ایمنی شیشه‌ها و فیلم‌های مورد استفاده در پنجره‌هاست.