تجاری‌سازی و صادرات، محور اصلی نمایشگاه نانو سال ۹۷

دبیر ستاد ویژه توسعه فناوری نانو در نشست امروز خود با خبرنگاران در خصوص نمایشگاه نانوسال ۹۷، این دوره از نمایشگاه نانو را متفاوت از سال‌های گذشته عنوان کرد و تجاری‌سازی و صادرات را به عنوان مهمترین هدف نمایشگاه سال جاری خواند.

سعید سرکار دبیر ستاد ویژه توسعه فناوری نانو در نشست اصحاب رسانه که صبح امروز (دوشنبه ۱۶ مهرماه) برگزار شد در مورد یازدهمین نمایشگاه بین‌المللی فناوری نانو گفت: این دوره متفاوت از سا‌ل‌های گذشته با هدف تجاری سازی دستاوردها و محصولات فناوری نانو با توسعه صادرات و توسعه بازار در داخل و خارج از کشور برگزار خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد که در ده جشنواره و نمایشگاه فناوری نانو گذشته هدف حضور ذینفعان بودند، تا مردم، دانشجویان و سیاستمداران با ظرفیت‌های ایران در عرصه فناوری نانو آشنا شوند اما در سال جاری با نگاه توسعه صادرات محصولات برنامه به گونه ای جهت‌دهی شده که این دوره میزبان صاحبان صنایع داخلی و خارجی باشیم. از مدیران صنعتی حوزه‌های مختلف مانند خودرو، آب و پساب، ساختمان، سلامت دعوت کردیم تا برای افزایش رقابت پذیری محصولات خود با بهره‌گیری از فناوری نانو به توان موجود اشراف پیدا کنند. بنابراین توسعه بازار شرکت‌ها و مخاطبین هدف گذاری شده و صنوف مختلف از نمایشگاه دیدن خواهند کرد.

سعید سرکار در ادامه در مورد حضور شرکت‌های خارجی گفت: هیات های مختلفی متشکل از ۴۰ نفر از کشورهای دیگر با دو رویکرد حضور در نمایشگاه به عنوان غرفه دار و بازدید از نمایشگاه این دوره با ما همراه خواهند بود کشورهای غرفه‌گذار از کره جنوبی، عمان و ارمنستان خواهند بود و هیات‌های تجاری‌سازی از کشور های کره جنوبی، مالزی، اندونزی، روسیه، اکوادور ارمنستان و عمان برای آشنایی با ظرفیت ایران و خرید دانش فنی و محصولات مبتنی بر نانو حضور دارند که این روند در سال های آتی نیز رشد فزاینده خواهد داشت.

وی در ادامه افزود نماینده‌ای از چین در یازدهمین نمایشگاه فناوری نانو حضور نخواهد داشت زیرا با وجود ۴ دفتر و یک نمایشگاه دایمی در چین صنایع این کشور از دستاوردهای ایران در این عرصه آشنایی دارند و کارهای مشارکتی زیادی مانند خرید محصولات و اجرای پروژه مشترک با صنایع چین تاکنون صورت گرفته و نیاز نبود تا در این دوره حضور داشته باشند.

دبیر ستاد ویژه توسعه فناوری نانو در مورد صادرات خدمات و محصولات نانویی گفت: برای افزایش صادرات کشورهایی با جمعیت بالا مانند هند ، چین، اندونزی، مکزیک و برزیل را برای عرضه محصولات نانویی هدف گذاری کردیم و در سال گذشته ۸ برنامه مچ میکینگ در چین داشتیم که منجر به قرارداد مجموع ارزش ۶.۵ میلیون دلار شد .

وی در ادامه افزود: برای توسعه صادرات نیاز داشتیم که بازارهای کشورهای هدف را شناسایی کنیم به همین دلیل اقدام به ایجاد دفاتری در این کشورها کردیم و در حال حاضر ۴ دفتر در چین، دفترهایی در ترکیه و اندونزی داریم و دفتر عراق در شرف راه اندازی است تا امکان معرفی محصولات و ارتقای سطح شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی به شرکت‌هایی در کلاس جهانی هستیم.

سرکار همچنین اظهار کرد: یازدهمین نمایشگاه بین‌المللی فناوری نانو تلاش دارد تعاملات صنعتی و کسب درآمد از طریق ارایه خدمات و محصولات فناوری نانو افزایش دهد. ترویج، پژوهش، توسعه‌ی فناوری، صنعت و بازار زنجیره‌ای است که ستاد ویژه توسعه فناوری نانو آنها را مدیریت می‌کند و تمام اینها یک پیوست تجاری دارند که امکان درآمدزایی را برای ما فراهم می کنند به عنوان مثال تجربه ما در آموزش یکی از مواردی است کشور عمان برای ۱۲هزار دانش آموز خود از آن استفاده کرد یا تجهیز دو آزمایشگاه نانویی در چین منجر به کسب درآمد از بخش پژوهشی ما شد.

 وی در ادامه افزود: یک پکیج آموزشی تعریف کردیم و قصد داریم تا برای برگزاری دوره‌های کارشناسی ارشد و دکترا در کشورهای دیگر اساتید مرتبط را اعزام کنیم و از آموزش نیز درآمدزایی داشته باشیم.

سرکار در پاسخ به سوالات خبرنگاران در مورد عرضه فناوری به تولید کنندگان داخلی گفت: صنعت برای رشد و تولید محصول رقابت پذیر نیازمند فناوری است اما متاسفانه در ایران به جای صنعت پویا بیشتر کارخانه وجود دارد و و کشش فناوری در ایران وجود ندارد و با وجود درخواست کشورهای دیگر در ایران تنها در زمان تحریم به دستاوردهای داخلی اعتنا شد. با وجود دولتی و خصولتی بودن بخش اعظم اقتصادی کشور رقابتی در آن وجود ندارد و تمایلی به استفاده از فناوری‌های نوین برای ارتقای کیفیت وجود ندارد. 

وی وضعیت کنونی شرکت‌های دانش‌بنیان را بحرانی دانست و گفت شرکتهای دانش‌بنیانی که در این سالها شکل گرفته‌اند به دلیل مشکلات ارزی در آستانه نابودی هستند و در صورت نابودی بیکاری متخصصان را به دنبال خواهد داشت.  به همین منظور برنامه ارایه کردیم تا چند صد میلیون اعتبار ارزی برای شرکت‌های دانش‌بنیان در نظر گرفته شود اما هیچ پاسخی دریافت نکردیم.

وی در مورد صادرات و تحریم گفت: اگر توان فروشنده بالا باشد خریدار تجهیزات و محصولات نانویی برای تامین منافع خود راهکار خرید و تبادلات مالی را پیدا خواهند کرد.

سرکار این نمایشگاه را پلتفورمی برای شرکت‌های خارجی نمی‌داند و گفت نمی‌خواهیم مکانی برای فروش محصولات خارجی باشیم البته ایران لیاقت دارد که کانون تجاری فناوری‌نانو در منطقه شود و قصد داریم این نمایشگاه را به نمایشگاهی معتبر در خاورمیانه تبدیل کنیم.

گفتنی است یازدهمین نمایشگاه بین‌المللی فناوری نانو با ۱۱۴ غرفه کار خود را از ۲۱مهرماه به مدت چهار روز تا ۲۴ مهر دایر خواهد بود. همچنین در راستای این نمایشگاه، نانو مچ ۲۴ فناوری برتر کشور را برای معرفی به سرمایه‌گذاران ارایه خواهد کرد . ۳۳ طرح صنعتی به همراه ۶ طرح برنده در برنامه چالش نوآوری و فناوری نانو در غرفه کارگروه صنعت و بازار ستاد ویژه توسعه فناوری نانو و ۶ نشست تخصصی تجاری سازی محصولات کاربردی فناوری نانو در حوزه‌های مختلف نساجی، خودرو، آب و پساب، رنگ و رزین، پوشش، دارویی و بهداشتی نیز در حاشیه نمایشگاه برگزار خواهد شد.