معرفی بسته بندی هوشمند فعال محصولات پروتئینی در یازدهمین نمایشگاه فناوری نانو

بعد از افتتاح یازدهمین نمایشگاه فناوری نانو، دکتر ستاری معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری از بسته بندی هوشمند فعال محصولات پروتئینی رونمایی کرد.

بعد از افتتاح یازدهمین نمایشگاه فناوری نانو، دکتر ستاری معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری از بسته بندی هوشمند فعال محصولات پروتئینی رونمایی کرد.
وی در مورد شرکتهای دانش‌بنیان که در عرصه ارتقای ویژگیهای محصولات با استفاده از فناوری نانو اقدام کرده‌اند گفت: « در حال حاضر میزان فروش شرکت‌های دانش‌بنیان که محصولات نانویی تولید می‌کنند رشد داشته و این نشان دهنده ورود این فناوری به زندگی مردم و بهینه سازی سبک زندگی مردم است.»
همانطور که می‌دانید یکی از مهمترین عوامل فساد محصولات پروتئینی (شامل گوشت قرمز و مرغ)، حضور گاز اکسیژن و همچنین بار میکروبی است که علاوه بر ایجاد محدودیت در انبارداری و صادرات محصولات پروتئینی با ایجاد ضایعات، خسارت‌های زیادی را برای شرکت‌های تولیدکننده محصولات پروتئینی در پی دارد. در این راستا طی سال‌های اخیر، توسعه فناوری‌های نوین بسته بندی‌های هوشمند فعال با ایجاد امکان حذف این دو عامل مقدار قابل توجهی زمان ماندگاری این محصولات را افزایش داده است.
در این راستا شرکت آوا پروتئین پایتخت به عنوان یکی از شرکت‌های پیشرو در حوزه محصولات پروتئینی در کشور برای توسعه بسته‌بندی افزایش زمان ماندگاری محصولات پروتئینی اعلام نیاز کرد. به این ترتیب با انجام ۵ ماه تحقیق و توسعه صنعتی مشترک با شرکت دانش بنیان بسپار پیشرفته شریف، موفق به معرفی دو محصول نانوکامپوزیتی شده است که قابلیت عرضه در مقیاس صنعتی برای رفع این نیاز را دارند.
این محصولات بر پایه توسعه گرانول‌های پلیمری آنتی باکتریال و ممانعت کننده‌ی عبور اکسیژن (O2 Block)، قابلیت بکارگیری در فرایند تولید ظروف (بشقاب) بسته بندی و همچنین کیسه های فله‌ای نگهداری طولانی مدت محصولات پروتئینی را دارا است. این ظروف و کیسه‌ها قادرند با ایجاد همزمان خواص آنتی باکتریال و ممانعت از عبور اکسیژن باعث افزایش۱/۵ تا ۳ برابر ماندگاری محصولات پروتئینی شوند. این دستاورد علاوه بر آنکه کمک شایانی به نگهداری، انبارداری و توسعه صادرات این محصولات خواهد کرد کاهش چشمگیری در ضایعات شرکت آوا پروتئین پایتخت ایجاد می‌کند.
این دانش فنی دارای تائیدیه نانومقیاس از ستاد ویژه توسعه فناوری نانو و تائیدیه رسمی شرکت آواپروتئین پایتخت بوده و همچنین قرارداد فروش محصول فی مابین دو شرکت به امضا رسیده است.