نخستین پرینتر الکترونیک چاپی، گامی در مسیر توسعه صنعت الکترونیک چاپی در ایران

در حاشیه یازدهمین نمایشگاه فناوری نانو از اولین دستگاه پرینتر الکترونیک چاپی در کشور که با حمایت‌های ستاد ویژه توسعه فناوری نانو تولید شده است رونمایی شد.

در حاشیه یازدهمین نمایشگاه فناوری نانو از اولین دستگاه پرینتر الکترونیک چاپی در کشور که با حمایت‌های ستاد ویژه توسعه فناوری نانو تولید شده است رونمایی شد. معاون علمی و فناوری رییس‌جمهور در مورد امکان رقابت این پرینتر در عرصه جهانی گفت: « تولید محصولات نانویی امکان توسعه صادرات را برای ما فراهم کرده است و تجاری سازی محصولات مبتنی بر فناوری نانو فرصت حضور ایران در عرصه های بین المللی را گسترش می‌دهد.» این دستگاه پرینتر به منظور تولید و توسعه کاربرد محصولات حوزه الکترونیک چاپی در شرکت دانش بنیان رویال توسعه پایدار ساخته و به مرحله بهره‌برداری رسیده است.
در این فناوری با استفاده از نانوجوهر‌ها امکان ساخت افزاره‌های الکترونیک منعطف و ارزان فراهم ‌می‌شود. در حال حاضر امکان چاپ انواع مدارات چاپی و انعطاف پذیر، RFID تگ ها، گرمکن‌های انعطاف پذیر، سنسورهای انعطاف پذیر به همراه قابلیت تحقیق و توسعه روی سایر کاربردهای حوزه الکترونیک چاپی توسط این دستگاه، وجود دارد.
با بومی‌سازی دانش ساخت این دستگاه در مقیاس آزمایشگاهی و نیمه صنعتی، هم اکنون قابلیت ساخت و ارائه تجهیزات و ماشین آلات صنعتی به منظور تولید انواع محصولات تجاری حوزه الکترونیک چاپی در کشور میسر شده است.
لازم به ذکر است تکنولوژی ساخت این تجهیزات در اختیار چند کشور محدود اروپایی و امریکایی در کنار کشورهای ژاپن و کره‌جنوبی بود. که با تولید این محصول ایران نیز در این حوزه ورود پیدا خواهد کرد.
برخی از محصولات تجاری شده در این حوزه شامل نمایشگرهای انعطاف‌پذیر، سنسورهای زیستی، انواع تَگ‌های هوشمند و انعطاف پذیر، بسته‌بندی‌های هوشمند مواد غذایی، منسوجات هوشمند، سلول‌های خورشیدی انعطاف‌پذیر، باطری‌های انعطاف‌پذیر و نیز انواع مدارات و افزاره‌های الکترونیکی چاپی بر روی زیرلایه‌های انعطاف‌پذیر است. با توجه به بازار ۳۰ میلیارد دلاری محصولات حوزه الکترونیک چاپی و نیز پیش‌بینی بازاری بالغ بر ۷۵ میلیارد دلار تا سال ۲۰۲۷ در کنار عدم نیاز به زیرساخت‌های پیچیده و توانمندی‌های موجود داخلی؛ محصولات حوزه الکترونیک چاپی می‌تواند از اهمیت به سزایی در رشد و توسعه صنعت نانو در کشور برخوردار باشد.