همکاری مشترک برای تجاری‌سازی نانوزیست‌حسگر

یک شرکت استرالیایی همکاری مشترکی با یکی از بزرگترین تولیدکنندگان ادوات تشخیص طبی آلمانی آغاز کرده تا فناوری نانوزیست‌ حسگری که برای تشخیص بیماری‌های عفونی ساخته شده، تجاری‌سازی شود.

آرچر اکسپلوریشن (Archer Exploration) یکی از شرکت‌های فعال در حوزه‌ی نانوزیست‌‌حسگر است. این شرکت اخیراً قرارداد فروشی با یک شرکت زیست‌فناوری آلمانی امضاء کرده‌است.

قرار است این دو شرکت با همکاری هم، زیست‌حسگر الکتروشیمیایی تولید کنند که قابلیت چاپ شدن دارد. در این حسگر از گرافن استفاده شده و می‌توان از آن برای شناسایی بیماری‌های مختلف استفاده کرد.

در این پروژه، مرکز گرافن دانشگاه آدلاید نیز مشارکت دارد. براساس اطلاعات منتشر شده توسط آرچر، این قرارداد غیر انحصاری است. طرف قرارداد آرچر، یک شرکت مشهور آلمانی در بخش ادوات تشخیص طبی است که با مشارکت در این پروژه، امکان بررسی و مطالعه روی این حسگر فراهم می‌شود. این تولیدکننده‌ی آلمانی بیش از ۴۰ سال سابقه داشته و آرچر قصد دارد در آینده‌ی نزدیک قرارداد تکمیلی با این شرکت منعقد کند.

مسئولان آرچر به دلیل نوع قرارداد میان آن‌ها و شرکت آلمانی، از نام بردن این شرکت خودداری کردند. مرکز گرافن آدلاید نیز به‌عنوان همکاری مکمل در این پروژه، به توسعه‌ی این زیست‌حسگر کمک می‌کند.

محمد جوکار از مدیران این شرکت می‌گوید: « این اولین فرصت ما برای همکاری با یک شرکت معروف اروپایی است. در کوتاه مدت، ما از این همکاری مشترک با مرکز گرافن آدلاید بهره‌مند می‌شویم تا راهبرد خود را برای تمرکز روی سلامت انسان پیش ببریم. ما مطمئن هستیم که می‌توانیم رشد سریعی در توسعه‌ی این زیست‌حسگر و رساندن آن به بازار داشته باشیم تا از آن برای شناسایی بیماری‌های عفونی استفاده شود.»

آرچر و طرف آلمانی فرصت‌های تجاری و فنی این پروژه را شناسایی کرده و تلاش دارند تا این فناوری بتواند نیازهای موجود را پاسخ دهد. آن‌ها به دنبال تولید ارزان قیمت این حسگر هستند. مرکز گرافن آدلاید نقش مهم خود را در توسعه‌ی این زیست‌حسگر مبتنی بر گرافن همچنان حفظ خواهد کرد.

براساس گزارش‌های منتشر شده، بازار ادوات چاپی زیست‌فناوری در سال ۲۰۲۲ به رقم ۲۷ بیلیون دلار خواهد رسید. این در حالی است که بازار جهانی زیست‌فناوری در سال گذشته ۳۲۸ میلیارد دلار بوده‌است.