تصفیه پساب خاکستری با غشاهای سرامیکی نانوساختار در میان ۳۷ پروژه برتر غرفه صنعت و بازار

در میان ۳۷ پروژه برتر غرفه صنعت و بازار، تصفیه پساب خاکستری با غشاهای سرامیکی نانوساختار قرار دارد که قابلیت تصفیه ۷۰ درصد از آب خاکستری تولید شده در یک مجموعه صنعتی را دارد.

شرکت دانش پژوهان صنعت نانو فناوری تصفیه پساب خاکستری با غشاهای سرامیکی نانوساختار را با هدف کاهش مصرف آب و تصفیه پساب با استفاده از غشاهای سرامیکی ارائه داده است. متقاضی این محصول اتحادیه کارواش‌داران بوده اما برای بسیاری از صنایع نظیر کارگاه‌های سنگ‌بری قابل استفاده است.

مهندس بابالو درباره‌ی توسعه‌ی بازار این فناوری می‌گوید: «شرکت میهن نور که در حوزه‌ی  نورد فولاد فعالیت دارد، علاقه‌مند به استفاده از این فناوری است. در حال حاضر نسخه‌ی پایلوت این فناوری در شرکت میهن نور اجرا شده که در صورت موفقیت، قرار است نصب و راه‌اندازی این سامانه در این شرکت انجام شود.»

بابالو معتقد است که شرکت‌های فعال در حوزه‌ی مواد غذایی می‌توانند از این فناوری برای کاهش مصرف آب و بهبود کیفیت آب مصرفی استفاده کنند. این سامانه با استفاده از غشاهای صفحه‌ای چندکاناله، در دو مرحله میکروفیلتراسیون و الترافیلتراسیون، آب خاکستری ورودی را تصفیه کند. محصول نهایی به منظور استفاده‌ی مجدد برای کاربردهایی نظیر آبیاری، شستشوی مجدد، پرکردن فلاش تانک‌ها و… به چرخه‌ی مصرف بازگردانده می‌شود. در مرحله‌ی اول چربی‌ها، شوینده‌ها، و درشت مولکول‌ها و تا حد زیادی میکروب‌ها از سیستم حذف شده و در مرحله‌ی دوم عملیات کامل گندزدایی به‌منظور حذف میکروب‌ها، میکروارگانیسم‌ها و حتی لاشه‌ی میکروارگانیسم‌ها انجام می‌شود.

مهندس بابالو درباره پیاده‌سازی این پروژه می‌گوید: « این سامانه در حال حاضر در در یکی از کارواش‌های شهر تهران (حوالی میدان حر) پیاده‌سازی شده است. این فناوری می‌تواند ۷۰ درصد پساب کارواش‌ها را تصفیه کند. از جمله مزایای این فناوری می‌توان به ابعاد کوچک دستگاه اشاره کرد که فضای بسیار کمی را اشغال می‌کند. همچنین غشاهای مورد استفاده در این دستگاه تولید داخل بوده و از کیفیت مشابه نمونه‌های خارجی برخوردار است.»

در تهران، تبریز و اصفهان در مجموع بیش از ۸۰۰ کارواش وجود دارد که این فناوری می‌تواند روزانه ۵ مترمکعب آب را در هر یک از این کارواش‌ها تصفیه کند. بنابراین، درصورتی که این دستگاه در تمامی کارواش‌های این سه شهر نصب شود ۴۰۰۰ مترمکعب آب در روز تصفیه می‌شود. با در نظر گرفتن فعالیت بیش از ۴۰۰۰ کارواش در سطح کشور، استفاده از فناوری تصفیه‌ی آب موجب بازیافت حجم عظیمی از آب می‌شود.

این سامانه با استفاده از غشاهای صفحه‌ای چندکاناله، در دو مرحله میکروفیلتراسیون و الترافیلتراسیون، آب خاکستری ورودی را تصفیه و محصول نهایی به منظور استفاده مجدد برای کاربردهایی نظیر آبیاری، شستشوی مجدد، پرکردن فلاش تانک‌ها و… به چرخه‌ی مصرف بازگردانده می‌شود. در مرحله اول چربی‌ها، شوینده‌ها، و درشت مولکول‌ها و تا حد زیادی میکروب‌ها از سیستم حذف شده و در مرحله دوم عملیات کامل گندزدایی به منظور حذف میکروب‌ها میکروارگانیسم‌ها و حتی لاشه میکروارگانیسم‌ها انجام می‌شود.

از حوزه کاربرد این محصول می‌توان مجتمع‌های اداری، دولتی و مسکونی اشاره کرد. از سوی دیگر کارواش‌ها، رستوران‌ها، قالیشویی‌ها و اماکن ورزشی از جمله تولیدکنندگان آب خاکستری هستند که از این فناوری می‌توانند بهره‌مند شوند.

این سامانه می‌تواند بیش از ۷۰ درصد از پساب خاکستری تولید شده در یک مجموعه صنعتی را به چرخه استفاده بازگرداند که می‌تواند قدم بسیار بزرگ برای کاهش مصرف آب و همچنین کاهش هزینه های تأمین آب باشد. این سامانه در چند مجموعه صنعتی از جمله کارواش و مجموعه رادیاتور‌سازی نصب شده و استانداردهای لازم را از نظر کیفیت آب اخذ کرده است. با توجه به عملکرد مناسب این سامانه شرکت‌های زیادی از جمله اتحادیه کارواش‌داران، واحدهای قالیشویی، صنایع ماشین‌کاری، صنایع غذایی و … می‌توانند از این سیستم استفاده کنند.

این محصول در غرفه صنعت و بازار برای بازدید علاقه‌مندان عرضه می‌شود.