حذف آرسنیک از آب آشامیدنی با سیستم تصفیه‌ی پلاسما

از جمله پروژه‌های موفق عرضه شده در غرفه‌ی صنعت بازار، می‌توان به سیستم تصفیه‌ی پلاسمای شرکت پالایش پلاسما صنعت اشاره کرد که در شهرستان هشترود نصب شده و امکان تأمین آب آشامیدنی عاری از آرسنیک را فراهم کرده‌است.

‌سیستم تصفیه‌ی پلاسمای شرکت پالایش پلاسما صنعت از جمله پروژه‌های موفق در سال جاری بوده‌است. این سامانه تیر ماه سال جاری در شهرستان هشترود آذربایجان شرقی نصب و راه اندازی شده‌است. با نصب و راه‌اندازی سامانه‌ی تصفیه‌ی آب با فناوری نانو به ظرفیت هزار مترمکعب در روز، ۵۵۰۰ نفر در شهرستان هشترود از آب آشامیدنی عاری از آرسنیک بهره‌مند شدند.

دکتر ذاکر حمیدی، مدیر عامل شرکت دانش بنیان پالایش پلاسما صنعت، درباره‌ی این فناوری می‌گوید: «ایده‌ی اصلی در سیستم‌های تصفیه‎ای ساخت شرکت پالایش پلاسما صنعت، تولید مواد ضد عفونی‌ساز و لخته‌کننده از خود آب می‎باشد؛ فرآیندی که با کنترل پلاسمایی قابل حصول است. با توجه به نیاز صنایع مختلف و بررسی‎های میدانی که تا کنون برای صنایع چرم، پتروشیمی و داروسازی انجام گرفته، اقدام به نصب سیستم تصفیه پساب صنعتی نموده‎ایم و به منظور حذف فلزات سنگین و کاهش سختی آب برای آب آشامیدنی نیز یک پروژه اجرا کرده‎ایم؛ در حال حاضر برای صنایع آبکاری و نساجی در حال عقد قرارداد هستیم.»

نتایج به‌دست آمده نشان دهنده‌ی توانایی این سیستم در کاهش فلزات سنگین به کمتر از میزان استاندارد و همچنین حذف  میکروارگانیسم‌های موجود در آب تا ۹۹٪ است. همچنین این سیستم بوی نامطبوع آب (که در اینجا ناشی از آب سد و بوی آبزیان و … است) را به‌طور کامل حذف می‌کند. این سیستم برای حذف فلزات سنگین نیاز به تنها ۵۰۰ وات انرژی به‌ازای هر مترمکعب آب دارد.

در روش پلاسما پس از انجام تخلیه‌ی الکتریکی و ایجاد محیط پلاسمایی در داخل آب و در حضور الکترودهای کربنی، گونه‌های مختلف شیمیایی واکنش‌پذیر نظیر مولکول‌های هیدروژن پروکساید شکل می‌گیرد. میزان تولید این مولکول واکنش‌پذیر که عامل اصلی تصفیه‌ی آب است، ارتباط مستقیم با سطح مؤثر الکترود موجود در واکنش دارد. شرکت پالایش پلاسما استفاده از الکترودهای نانوساختار میزان تولید این عامل واکنش‌پذیر را چندین برابر افزایش داده و زمان واکنش را بسیارکوتاه کرده‌است.