امضای تفاهم‌نامه همکاری مشترک بین ستاد و انجمن صنایع پوشاک ایران

در حاشیه‌ی یازدهمین نمایشگاه فناوری نانو تفاهم‌نامه‌ی همکاری مشترک بین انجمن صنایع پوشاک ایران و ستاد ویژه توسعه فناوری نانو امضا شد.

در حاشیه‌ی یازدهمین نمایشگاه فناوری نانو تفاهم‌نامه همکاری مشترک بین انجمن صنایع پوشاک ایران و ستاد ویژه توسعه فناوری نانو امضا شد. به موجب این تفاهم‌نامه‌ی همکاری و استفاده از ظرفیت طرفین برای حمایت از توسعه‌ی فناوری و تجاری‌سازی محصولات فناورانه با هدف رسوخ و توسعه‌ی نانو در صنایع پوشاک به‌عنوان یکی از ظرفیت‌های اساسی صنعت نساجی کشور صورت خواهد گرفت.

مهمترین محورهای این همکاری بستر‌سازی برای توسعه‌ و ترویج فناوری نانو از طریق برگزاری رویدادهای تخصصی مشترک، حمایت از بازار‌سازی و سرمایه‌گذاری، ایجاد فضای همکاری و هم‌افزایی بین فناوران و شرکت‌های صنعتی و در نهایت همکاری در انجام پروژه‌های تحقیقاتی است.

در ابتدای جلسه آقای دکتر نجیمی، دبیر کارگروه صنعت و بازار ستاد توسعه فناوری‌ نانو، درباره‌ی نقش و اهداف این کارگروه در توسعه‌ی فناوری‌ نانو در صنایع مختلف از جمله صنعت نساجی توضیحاتی ارائه دادند. دکتر نجیمی گفت: «ما به دنبال توسعه‌ی بازار نساجی و توسعه‌ی بازار نانو در صنعت نساجی هستیم.»

در ادامه آقای مهندس هاکوپیان در این جلسه صحبت کردند و از ظرفیت‌های صنعت پوشاک برای جذب فناوری و این که صنایع پوشاک چه نقشی برای ارتقای اقتصاد کشور دارد، سخن گفتند.

هاکوپیان، رئیس انجمن صنایع پوشاک ایران، در مورد استفاده از فناوری نانو در صنعت پوشاک گفت: «بهره‌مندی از فناوری نانو علاوه بر ارزش افزوده، یک حرکت ملی و حمایت از دانش ایرانی است. به همین دلیل انجمن تلاش خواهد کرد تا ضمن بیان نیازهای خود از دستاورد‌های فناوری نانو در بالا بردن کیفیت منسوجات استفاده کند.»
دکتر سعید سرکار در مورد این تفاهم‌نامه گفت: «با امضای این تفاهم‌نامه امکان بهره‌مندی از فناوری نانو در صنعت پوشاک تسهیل می‌شود. اگر صنایع امروز برای به‌کارگیری فناوری اقدام نکنند، در آینده‌ی نزدیک بازار خود را از دست می‌دهند؛ زیرا محصول ایرانی با استفاده از فناوری رقابت‌پذیر می‌شود و فناوری نانو کیفیت محصولات را بالا برده و منجر به جلب مشتری بیشتر می‌شود.»

بعد از انعقاد این تفاهم‌‌نامه، شرکت‌های فناور به ارائه‌ی فناوری‌های خود پرداختند. اولین شرکتی که فناوری خود را ارائه داد، شرکت هاینو بود. آقای مهندس عقلایی توضیحاتی درباره‌ی برنامه‌های شرکت هاینو و توسعه‌ی محصولات جدید این شرکت ارائه کرد. رئیس هیأت مدیره شرکت هاینو درباره‌ی آینده‌ی این فناوری گفت که شرکت‌های حوزه‌ی نساجی باید از محصولات آنتی‌باکتریال عبور کرده و به سوی منسوجات هوشمند حرکت کنند.

در بخش بعد خانم دکتر بشری از شرکت زرنخ درباره‌ی چند فناوری جدید نظیر نخ خنک‌کننده و نخ‌های حرارتی صحبت کردند و ظرفیت‌های این شرکت را برای سایر محصولات تشریح کردند. در ادامه آقای دیانت، مسئول تجاری‌سازی شرکت بسافن، درباره‌ی دستگاه پلاسما دژ توضیحاتی دادند. وی درباره‌ی مزیت این فناوری در عدم استفاده از مواد شیمیایی خطرناک برای ایجاد آب‌گریزی سخن گفت و کاربردهای این دستگاه را در بخش پوشاک و کفش تشریح نمود. آقای دیانت در ادامه درباره‌ی اولین دستگاه این شرکت که در شرکت سپنتا برای ایجاد خاصیت آب‌گریزی کفش‌ها استفاده می‌شود، توضیحاتی ارائه کرد.

در بخش بعد خانم ملک‌نیا، فناور و مسئول شرکت نانوماد پارس، با ارائه‌ی توانمندی‌های این شرکت در حوزه‌ی منسوجات رسانا و ضد امواج، روی توسعه‌ی منسوجات هوشمند تکیه داشت و معقتد بود که مسیر حرکت نساجی در دنیا به سوی هوشمندشدن است. بنابراین صنایع منسوجات برای بقا در بازار، ناگزیر از حرکت به سوی حوزه‌ی نساجی هوشمند هستند.

در پایان جلساتی میان اعضای هیأت مدیره و فناوران برگزار شد و تبادل اطلاعات میان طرفین انجام شد. این نشست تخصصی نقطه‌ی آغازی برای ارتباط بین ستاد ویژه توسعه فناوری نانو و انجمن صنایع پوشاک کشور است. این نشست قرار است برای انجمن‌های دیگر صنعت نساجی نیز برگزار شود.

این نشست با مدیریت شبکه تبادل و کارگروه صنعت و بازار صورت گرفته و بعد از بررسی‌های لازم، ظرفیت‌ها شناسایی شده‌است. آنچه در مورد این نشست قابل ذکر است صنعتی بودن مباحث و امکان اجرایی بودن آن در صنعت نساجی است.

در حال حاضر در صنعت نساجی ۷ فناوری نانو به بلوغ رسیده‌است که شامل فناوری آنتی باکتریال، پارچه‌های آب‌گریز، منسوجات هایدروفیلیک یا آب‌دوست، باند و گاز، جذب آب بیشتر در حوله، ضد امواج در گن‌های بارداری، فناوری پارچه‌های الکتریسیته، پوشاک گرم‌کننده و خنک‌کننده است.