بنیاد آموزش فناوری نانو، بازوی پرتوان ترویج دانشجویی نانو

بنیاد آموزش فناوری نانو، فعال در حوزه ترویج فناوری نانو در بین رده دانشجویی است. این بنیاد در سال اخیر با بهبود برنامه های خود در بخش هایی نظیر مسابقه ملی فناوری نانو و نانواستارت آپ تلاش داشته تا در امر آموزش به افراد و کمک به پیاده سازی ایده های نو نقش پر رنگی ایفا کند.

بنیاد آموزش فناوری نانو از پنج بخش مجزا و مرتبط تشکیل شده است: سایت آموزش فناوری نانو، مسابقه ملی فناوری نانو، نانواستارت آپ، شبکه مدرسین فناوری نانو و شبکه نهاد ترویجی. این بخش‌ها در سال‌های اخیر منسجم‌تر شده و همگی در یک راستا و برای رسیدن به یک هدف تلاش می‌کنند.

نانواستارت آپ‌ها یکی از بخش‌های فعال بنیاد آموزش فناوری نانو به شمار می‌رود که به ایده‌پردازان حوزه نانو کمک می‌کند تا ایده خود را با بهره‌گیری از حمایت‌های مادی و معنوی ستاد به محصول اولیه تبدیل کند. در مراحل بعد دوره‌های دیگری نظیر آی‌کن و نانومچ که در راستای نانواستارت آپ‌ها فعالیت می‌کنند مسیر هدایت محصول اولیه به محصول صنعتی را هموار می‌کنند.

شبکه مدرسین فناوری نانو، بخش دیگری از بنیاد آموزش فناوری نانو است. اعضای این شبکه را مدرسان و یا دانشجویان علاقه‌مند به تدریس تشکیل می‌دهند که پس از گذراندن آزمون و اخذ مدارک مربوطه به این شبکه پیوسته‌اند. اعضای شبکه مدرسین فناوری نانو این مجوز را دارند که آموزش دهند و دوره برگزار کنند.

فعالیت شبکه نهاد‌های ترویجی نیز ساختاری شبیه به انجمن‌های علمی فعال در دانشگاه‌ها دارد که به دنبال ترویج فعالیت‌های نانویی در دانشگاه است. نهادهای ترویجی فناوری نانو شامل گروه‌های دانشجویی، شرکت‌های آموزشی، ادارات و پژوهشسراهای آموزش و پرورش و همچنین سایر موسسات، نهادها، سازمان‌ها و ارگان‌هایی هستند که در صورت فعالیت در حوزه فناوری نانو می توانند از حمایت های تعریف شده ستاد ویژه توسعه فناوری نانو بهره مند شوند. غرفه بنیاد آموزش فناوری نانو در یازدهمین نمایشگاه فناوری نانو، در محل فضای باز سالن خلیج فارس میزبان دانشجویان، دانشگاهیان و علاقه‌مندان به حوزه ترویج فناوری نانو است.