محصولی موفق ماحصل همکاری مشترک: نانوژل ضد عفونت قارچی

شرکت نانوفناوری دواگستر نانو ژل گیاهی ضد عفونت نوعی قارچ موسوم به تیناورسیکالر را در لیست محصولات موفق غرفه‌ی صنعت بازار دارد. این محصول در مسیر تجاری‌سازی قرار گرفته و در حال اخذ مجوز تولید از سازمان غذا و دارو است.

نانو ژل گیاهی ضد عفونت قارچی تیناورسیکالر محصول موفق شرکت نانوفناوری دواگستر است. این فناوری ماحصل تحقیق و پژوهش یک گروه تحقیقاتی در مرکز رشد دانشگاه آزاد است که پس از نتایج مثبت اولیه و با حمایت شرکت سامان سرمایه نانو در مسیر تجاری‌سازی قرار گرفته است.

این محصول در حال حاضر در مسیر دریافت مجوزهای لازم به‌منظور تولید است و رایزنی‌هایی نیز برای فروش و انعقاد قرارداد صورت گرفته است.

تینا (پتیریازیس) ورسیکالر یک عفونت قارچی در سطح پوست  است که توسط گونه‌های مختلف مالاسزیا ایجاد می‌شود. گیاه تیموس از خانواده‌ی نعناعیان و از گیاهان بومی ایران است. بافت رویشی تیموس حاوی مواد مؤثره ضد‌قارچی است. اسانس این گیاه شامل ترکیبات فنلی، ترپنی، الکل‌های آلیفاتیک، آلدئید، کتون، اسیدها و ایزوفلوانوئید است. این ترکیبات به‌خصوص مواد فنلی، عامل اصلی خصوصیات ضدمیکروبی و ضد قارچی اسانس هستند. نانو حامل‌های لیپیدی، نسل جدیدی از سیستم‌های‌ نانویی هستند که با توجه به ساختار ویژه‌شان امکان بارگذاری اسانس‌های مختلف در آن‌ها به منظور افزایش پایداری و اثر بخشی بهتر وجود دارد.

از ویژگی‌های این محصول می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:

· استفاده از ماده‌ی مؤثره گیاهی و ایمن

· اثر ضد قارچی مفید جهت رهایی از خارش، سوزش، قرمزی، تحریکات و التهابات پوستی

· وجود ساختار نانوذرات به دلیل دارا بودن اندازه‌ی ذره‌های کوچک توانایی نفوذ پوستی را بهبود می‌بخشد

· با استفاده از فناوری نانو، ماده‌ی مؤثره تجمع یافته در بافت هدف افزایش می‌یابد و اثربخشی درمانی را بالا می‌برد.

· عدم استفاده از مواد جانبی حساسیت‌زا، پارابن و حلا ل‌های آلی

این محصول در غرفه‌ی صنعت و بازار در یازدهمین نمایشگاه فناوری نانو برای بازدید علاقه‌مندان عرضه می‌شود.