آفت‌کش ارگانیک، عاری از مواد شیمیایی خطرناک

یکی از طرح‌های برنامه نانومچ، نانوآفت‌کش ارگانیکی است که توسط شرکت فناوری نانورسیس ارائه شده است. این آفت‌کش با استفاده از بافت گیاهی تولید شده و عاری از مواد شیمیایی خطرناک است.

حسن کرمی مدیرعامل شرکت فناوری نانورسیس می‌گوید: « این محصول نسبت به آفت‌کشهای رایج از مزیت‌های متعددی برخوردار است. در آفت‌کش‌های رایج از مواد شیمیایی استفاده می‌شود در حالی که در این آفت‌کش از ترکیبات گیاهی استفاده شده است که ارگانیک بوده و برای محیط زیست خطری به همراه ندارد.»

کرمی درباره فرمولاسیون و تولید این محصول می‌گوید: « برای تولید این آفت‌کش ارگانیک ما از ۱۱ نوع بافت گیاهی استفاده کردیم. ما دستگاهی برای تولید این آفت‌کش ساخته‌ایم و فناوری ساخت این دستگاه نیز به صورت اختراع به ثبت رسیده است.»

مدیرعامل شرکت فناوری نانورسیس در مورد بازار و فروش این محصول می‌گوید: « این محصول که در برنامه نانومچ ارائه شده، به تولید انبوه رسیده و در حال حاضر ۲۵۰۰ لیتر از آن در بازار به فروش رسیده است. برای توسعه بازار این محصول با تعاونی روستایی وارد مذاکره شده‎‌ایم تا این محصول از طریق این شبکه در بازار توزیع شود.»

این محصول مایع نانوسوسپانسیونی حاوی غلظت بالایی از مواد مؤثر گیاهی بوده که نانوذرات بافت گیاه در داخل محلول معلق هستند. برای تولید این آفت‌کش، اجزاء موثر گیاهان پس از خشک شدن به کمک آسیاب گلوله‌ای اختراع شده به صورت نانو پودر در می‌آید. نانوپودر با آب مخلوط شده و رفلاکس می‌شود. در طول زمان رفلاکس، عصاره مؤثر گیاه از نانوذرات استخراج شده و وارد آب می‌شود و در پایان رفلاکس،  مایع غلیظ  نانوسوسپانسیونی باقی می‌ماند.

این محصول جواز تأسیس واحد تولیدی از وزارت صنعت، معدن و تجارت را دریافت کرده است.