تولید نیمه صنعتی نانوپودر آبگریز

پودر نانوسیلیکای آبگریز شرکت فناوری‌های نوین یدک یکی از طرح‌های برنامه تجاری‌‌سازی فناوری نانو (نانومچ) است. این محصول می‌تواند موجب بروز رفتار آبگریزی در سطح و ممانعت از خوردگی شود.

خوردگی یکی از مشکلات مطرح در جهان بوده به طوری که براساس برآوردهای انجام شده ۱ تا ۵ درصد از تولید ناخالص ملی کشورها صرف هزینه‌های خوردگی می‌شود. براساس اطلاعات منتشر شده در حدود ۳ درصد از تولید ناخالص ملی برای خوردگی صرف می‌شود و ۴٫۵ درصد از درآمد نفت صرف هزینه‌های خوردگی ایجاد شده در این صنعت می‌شود.

شرکت فناوری‌های نوین یدک، پودر نانوسیلیکایی تولید کرده است که با ایجاد خاصیت آبگریزی سطح موجب افزایش مقاومت به خوردگی می‌شود.

حمیده کلاهدوزان مدیر بخش تحقیق و توسعه این شرکت می‌گوید: « استفاده از نانوسیلیکای آبگریز در رنگ‌ها موجب کاهش نفوذ آب و محلول‌های خوردنده به داخل پوشش می‌شود و در نهایت نرخ خوردگی را کاهش می‌دهد.»

وی درباره بازار این فناوری می‌گوید: « در حال حاضر این محصول از خارج وارد شده و شرکت‌های تولیدکننده رنگ، نانوسیلیکا را به صورت وارداتی تأمین می‌کنند که این طرح می‌تواند پاسخ‌گوی نیاز آنها باشد.»

کلاهدوزان درباره دامنه کاربرد این نانوسیلیکای آبگریز می‌گوید: « این نانومواد در صنایع مختلف نظیر رنگ، پلاسترهای سیمان و صنعت برق استفاده می‌شود. در حال حاضر پژوهشگاه نیرو از این نانوسیلیکاها برای برخی پروژه‌های خود استفاده می‌کند.»

مدیر بخش تحقیق و توسعه شرکت فناوری‌های نوین یدک می‌گوید: « این نانوپودر که به صورت نیمه صنعتی تولید شده با پوشش‌های آبگریز موجود در بازار متفاوت است. در واقع این محصول به صورت پودر بوده که می‌توان به محصولات مختلف اضافه کرد در حالی که پوشش‌های آبگریز موجود در بازار به صورت لایه ثانویه روی سطح استفاده می شود.»

از مزایای این فناوری می‌توان به قیمت رقابتی آن با محصولات مشابه و اقتصادی بودن تولید آن حتی در مقیاس‌های پایین اشاره کرد.

این محصول در غرفه نانومچ برای بازدید علاقه‌مندان عرضه می‌شود.