تولید کفش‌های ضدآب ایرانی، ماحصل تبادل فناوری دو شرکت داخلی

شرکت تولید کفش سپنتا نوین ویرا توانسته با خرید فناوری و تجهیزات اعمال عملیات پلاسمایی از یک شرکت دانش بنیان ایرانی، خواص آب‌گریزی را به محصولات خود القا کند که این امر مورد استقبال مشتریان قرار گرفته است.

تبادل فناوری و تجهیزات اعمال عملیات پلاسمای سرد بین شرکت تولید کفش سپنتا نوین ویرا و بسا فن‌آوران نصیر منجر به تولید نانوکفش‌هایی با خاصیت آب‌گریزی شده است. این کفش‌ها هنگام قرارگیری در معرض آب به سختی خیس می‌شوند.

محمد قربانی، عضو هیأت مدیره شرکت تولیدی کفش سپنتا نوین ویرا، ضمن ارائه توضیحاتی در خصوص سابقه شرکت، در مورد نحوه آشنایی با فناوری نانو و تبادل فناوری با شرکت بسا فن‌آوران نصیر گفت: «تولید کفش در خانواده ما سابقه طولانی دارد و به سال ۱۳۵۷ برمی‌گردد. پدر بزرگ اینجانب کارگاه تولید کفش داشته و این صنعت دو نسل منتقل شده و به شرایط کنونی رسیده است. ما حدود سه سال قبل تصمیم گرفتیم که تولید کفش را به صورت علمی‌تر دنبال کرده و محصولاتی با خاصیت آب‌گریزی تولید کنیم. در این راستا با ستاد ویژه توسعه فناوری نانو ارتباط گرفتیم که ستاد بستری را فراهم کرد تا با شرکت بسا فن‌آوران نصیر وارد همکاری شویم.»

وی در ادامه افزود: « شرکت بسا فن‌آوران نصیر یک شرکت دانش بنیان تولید تجهیزات اعمال پلاسمای سرد است که ما در شروع همکاری با این شرکت از دستگاه آزمایشگاهی اعمال پلاسمای سرد آن‌ها برای القای خاصیت آب‌گریزی به محصولاتمان استفاده کردیم. پس از دریافت نتایج قابل قبول، سفارش تولید صنعتی این دستگاه را به این شرکت ارائه دادیم و تلاش کردیم تا در فرآیند توسعه این تجهیز نیز مشارکت داشته باشیم. پس از خرید دستگاه صنعتی با ظرفیت ۱۴۰۰ لیتر، کار تولید کفش‌های آب گریز از حدود سه ماه قبل آغاز شد و در این راستا موفق به دریافت گواهی نانومقیاس از ستاد ویژه توسعه فناوری نانو شدیم.»

 

قربانی ادامه داد: « حجم ریالی فروش ما از عرضه کفش‌های آب گریز از سه ماه پیش تا کنون مبلغی در حدود ۲۵۰ میلیون تومان بوده است. البته اخیراً تقاضاهایی از خارج از کشور نیز دریافت کرده‌ایم که به دنبال پاسخگویی به آن و محقق شدن بحث صادرات این محصولات هستیم. همچنین در حال حاضر به منظور افزایش حجم تولید، خرید دستگاه دوم با ظرفیت به مراتب بالاتر را در دستور کار قرار داده ایم.»

قربانی در انتها مسئله خرید مواد اولیه را مهم‌ترین چالش پیش روی شرکت سپنتا نوین ویرا دانست و افزود: « در حال حاضر این انتظار را از نهادهای حمایتی داریم که ما را در تهیه مواد اولیه یاری کنند.»

شرکت تولیدی کفش سپنتا نوین ویرا، ۲۱ الی ۲۴ مهر ماه، در محل نمایشگاه بین‌المللی فناوری نانو میزبان بازدیدکنندگان است.