حادثه پلاسکو، با فناوری نانو هرگز!

خانه نانویی یکی از غرفه‌هایی است که هر ساله نظر بسیاری از مخاطبان نمایشگاه فناوری نانو را به خود جلب می‌کند. خانه نانویی نمایشگاه یازدهم نانو از محصولی با نام عایق مقاوم در برابر حرارت معرفی کرده است، محصولی که توسعه صنعتی آن موجب خواهد شد تا اتفاقات مشابه با حادثه پلاسکو دیگر اتفاق نیفتد.

نانومحصول اندود سیمانی ضد حریق از جمله محصولاتی است که امسال در خانه نانویی مورد استقبال قرار گرفته است. این محصول که توسط شرکت رنگ و رزین الوان تولید می‌شود، اخیراً به یک محصول اجباری برای سازه‌های بالای چهار طبقه تبدیل شده است. استفاده از اندود سیمانی ضد حریق در ساختمان‌ها موجب می‌شود تا فلزات اندود شده قادر باشند استحکام خود را تا ۴ ساعت در دمای ۱۲۰۰ درجه سانتی‌گراد حفظ کنند. شاید اگر از این محصول در ساختمان پلاسکو استفاده می‌شد، سانحه تلخ پلاسکو هرگز اتفاق نمی‌افتاد.

به گفته محمد یوسفی، کارشناس حوزه عمران ستاد ویژه توسعه فناوری نانو، هر ساله همزمان با برگزاری نمایشگاه بین‌المللی فناوری نانو محصولات نانویی حوزه عمران در غرفه‌ای با نام خانه نانویی در معرض دید بازدیدکنندگان قرار می‌گیرند. امسال نیز طبق روال سال‌های قبل ۵۰ محصول نانویی در غرفه خانه نانویی ارائه شده که در این بین ۱۰ محصول اخیراً به مرحله تجاری‌سازی رسیده‌اند. در این بین می‌توان به رنگ‌های ضد امواج و رنگ‌های شفاف ضدخش برای سطوح چوبی و پلیمری اشاره کرد.

 

وی آلودگی‌های صوتی را یکی از معضلات خانه‌های امروزی دانست و افزود: « انتقال صدا از سقف و دیوار ساختمان یکی از چالش‌هایی است که در خانه‌های آپارتمانی بیشتر به چشم می‌آید. در این راستا و برای رفع این چالش ما امسال عایق‌های صوتی نانویی را معرفی کرده‌ایم که استفاده از آن‌ها می‌تواند معضل آلودگی صوتی را برطرف کند.»

وی ادامه داد: « همچنین کاشی و سرامیک‌های آسان تمیزشونده و خودتمیزشونده که توسط شرکت اورانوس توسعه داده شده‌اند و آینه‌هایی با پوشش نانویی مقاوم در برابر اکسیداسیون و قابل استفاده در محیط های مرطوب، از دیگر محصولات معرفی شده در خانه نانویی امسال هستند.»

به طور کلی هدف از استفاده از فناوری نانو در بحث ساختمان‌سازی، اضافه کردن قابلیت‌ها و ظرفیت‌هایی نظیر زیبایی، خودتمیزشوندگی، آبگریزی و کاهش وزن مصالح در محصولات رایج این صنعت است.

غرفه نانویی، ۲۱ الی ۲۴ مهرماه، در فضای باز سالن خلیج فارس، پذیرای بازدیدکنندگان از یازدهمین نمایشگاه بین‌المللی فناوری نانو است.