آزمایش موفقیت‌آمیز نانوواکسن ضد طاعون و سیاه‌زخم

پژوهشگران با استفاده از نانوذرات، واکسنی برای مقابله با طاعون و سیاه‌زخم تولید کردند. این واکسن مراحل آزمون آزمایشگاهی را به پایان رسانده‌است.

محققان با استفاده از نانوذرات موفق به ساخت واکسنی برای مقابله با طاعون و سیاه‌زخم شدند. این واکسن قادر است عوامل ایجاد کننده‌ی این دو بیماری یعنی Bacillus anthracis  و Yersinia pestis را مهار کند.

واکسن‌ یکی از ابداعات نجات‌بخش بشر در قرن گذشته بوده‌است، به‌طوری که جان میلیون‌ها نفر را در سراسر جهان نجات داده‌است. با این حال هنوز برخی از پاتوژن‌‌های مرگبار فاقد واکسن هستند، از این رو محققان به دنبال ارائه‌ی واکسن‌های جدیدی برای مقابله با این بیماری‌ها هستند.

طاعون و سیاه‌زخم از جمله این بیماری‌ها هستند که واکسن مناسبی برای آن‌ها تولید نشده‌است. از این رو، آشوک کوپرا از دانشگاه تگزاس و ونگالا رائو از دانشگاه کاتولیک آمریکا اقدام به توسعه‌ی فناوری برای تولید این نوع واکسن کردند. آن‌ها در این پروژه، آنتی‌ژن مربوط به هر دو پاتوژن را در قالب یک فرمولاسیون قرار داده و واکسنی برای مقابله با این دو بیماری تولید کردند.

بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که استفاده از دو دوز از این واکسن موجب می‌شود مدل‌های آزمایشگاهی در برابر طاعون و سیاه‌زخم مصونیت کامل داشته باشند. این گروه تحقیقاتی نشان دادند که وجود مقادیر زیادی از عوامل این دو بیماری نیز نتوانسته روی بروز بیماری در مدل‌های آزمایشگاهی تأثیرگذار باشد.

محققان این پروژه می‌گویند: «واکسن‌ دو گانه‌ی ضد طاعون و سیاه‌زخم گزینه‌ی مناسبی برای ایجاد سد در برابر این بیماری است؛ به ویژه در مورد حمله‌های تروریستی که دوز زیادی از عوامل این بیماری مورد استفاده قرار می‌گیرد. ما در این فناوری نانوذرات T4 را به‌عنوان پلتفورم برای توسعه‌ی واکسن‌های چندگانه بر علیه عوامل تهدیدکننده‌ی سلامت انسان مورد استفاده قرار دادیم.»

نتایج این پروژه در قالب مقاله‌ای در نشریه‌ی mBio به چاپ رسیده‌است.