حمایت مالی برای توسعه‌ی سیم‌های مسی حاوی نانولوله‌کربنی

انجمن تحقیقات سلطنتی با اعطای گرنت ۲۰ هزار پوندی به دانشگاه سوانسی به‌دنبال توسعه‌ی سیم‌های رسانای حاوی نانولوله‌کربنی است.

مؤسسه‌ی تحقیقات ایمنی انرژی در دانشگاه سوانسی مبلغ ۲۰ هزار پوند حمایت مالی برای توسعه‌ی مواد حاوی مس و نانولوله‌ کربنی به‌منظور ساخت سیم‌های برق دریافت کرده‌است.

در حال حاضر یک دهم از برق در سیم‌های انتقال دهنده هدر می‌رود. در نتیجه بهبود کیفیت سیم‌ها می‌تواند از هدر رفت انرژی جلوگیری کند. از این رو محققان به دنبال استفاده از نانولوله‌ کربنی و مس هستند تا با ترکیب آن‌ها این مشکل حل شود.

در حال حاضر سرمایه‌گذاری‌های زیادی در سراسر جهان برای تولید سیم‌های رسانای حاوی نانولوله ‌کربنی و مس انجام شده‌است که در این پروژه اوا کازیمرسکا و همکارانش قصد تولید چنین سیم‌هایی دارند. آندرو بارون از محققان این پروژه می‌گوید: «ترکیب مس و نانولوله ‌کربنی به شکل مطلوب کاری چالش برانگیز است. مقالات متعددی پیرامون ترکیب این دو ماده جهت افزایش هدایت الکتریکی به چاپ رسیده‌است. درصورت ساخت چنین‌ سیم‌هایی، هدر رفت انرژی در شبکه‌ی برق به حداقل می‌رسد.» از این رو گرنت انجمن تحقیقات سلطنتی با عنوان Tuneable plasma oxidation of CNTs and its effect on dispersion and metal integration برای حل مشکل ترکیب‌ناپذیری مس و نانولوله‌کربنی تعریف شده‌است.

محققان این پروژه به‌دنبال استفاده از پلاسما جهت اصلاح نانولوله‌های کربنی و بهبود پخش شدن آن را در آب هستند. با این کار نانولوله ‌کربنی و نمک مس در آب وارد و ترکیب می‌شوند و از ترکیب آن‌ها مس رسانا ایجاد می‌شود.

اوا کازیمرسکا می‌گوید: «با استفاده از این حمایت مالی ما می‌توانیم سیستم پلاسما بخریم و از آن برای اصلاح سطح نانولوله‌های کربنی استفاده کنیم. چنین اصلاحی می‌تواند تأثیر به‌سزایی روی برهم‌کنش میان مس و نانولوله‌ کربنی داشته باشد. داشتن چنین دستگاهی در آزمایشگاه ما می‌تواند کمک قابل توجهی به این پروژه کند.»